[Foodonderzoek] Persgroep Advertising: Natuurwinkel meest bezochte biologische supermarkt
04-02-2014 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 4824 | Tags:

Het Foodonderzoek van de Persgroep Advertising en Newcom Research & Consultancy toont aan dat de Natuurwinkel de nummer 1 biologische supermarkt is, gevolgd door Ekoplaza en Marqt. Uit het onderzoek blijkt ook dat hoe bewuster de consument, hoe kritischer hij is over de afkomst van voedingsmiddelen. En hoe vaker het koopgedrag door voedselaffaires negatief wordt beïnvloed. Aan het Foodonderzoek over voedselbeleving in Nederland deden ruim 2.200 consumenten mee, waarvan het gros Persgroep-lezers.

 

De top 5 meest bezochte biologische supermarkten zijn:

Natuurwinkel

Ekoplaza

Marqt

Estafette

Organic

 

Op basis van opvattingen over en beleving van voeding is in het Foodonderzoek een segmentatie gemaakt in type foodies. Grey foodies (21%) eten niet gezond en hechten geen belang aan het consumeren van duurzame producten. Blue foodies (35%) eten af en toe gezond en letten niet echt op de herkomst van producten. Orange foodies (26%) eten overwegend gezond en proberen te letten op de herkomst van producten. Green foodies  (18%) eten altijd gezond en hechten veel belang aan duurzame producten.

 

Het onderzoek toont aan dat tweederde van de Green foodies een biologische supermarktbezoeker is; aanzienlijk meer dan de overige groepen (Orange foodies: 40%, Blue foodies: 28% en Grey foodies: 13%). Orange en Green foodies zijn kritischer over de afkomst van voedingsmiddelen en hebben minder vertrouwen in de voedingsmiddelenindustrie dan Grey en Blue foodies. Met name Green foodies maken zich zorgen over voedingsmiddelen wanneer zij boodschappen doen; hun koopgedrag wordt dan ook het meest beïnvloed door voedselaffaires. 

 

Aan het Foodonderzoek hebben voornamelijk lezers van de Persgroep deelgenomen. Trouw bereikt bovengemiddeld de Green foodie, maar ook de Volkskrant en Het Parool scoren bij deze groep boven het gemiddelde. Het AD bereikt voornamelijk Grey en Blue foodies.

 

Over het Foodonderzoek

De beschreven resultaten zijn afkomstig uit het Foodonderzoek, uitgevoerd door Newcom Research & Consultancy, in opdracht van de Persgroep Advertising. Het onderzoek is online uitgevoerd onder 2.274 personen, afkomstig uit het onderzoekspanel van Newcom en de lezerspanels van het AD, de Volkskrant, Trouw en Het Parool.

 

Over Newcom Research & Consultancy

Newcom is een onafhankelijk bureau dat organisaties met full-service marktonderzoek inzicht geeft in hoe zij optimaal kunnen aansluiten bij de wensen van de doelgroep. De specialismen zijn klanttevredenheid-, positionering-, panelonderzoek, concepttesting.

 

Over de Persgroep Advertising

De Persgroep Advertising is de verkooporganisatie van de Persgroep Nederland. Onze titels AD, de Volkskrant, Trouw en Het Parool en de digitale merken AD.nl, volkskrant.nl, trouw.nl en parool.nl worden dagelijks gelezen en gevolgd door ruim 4,7 miljoen mensen.

 

www.persgroepadvertising.nl

www.newcom.nl  

 

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie