GAMMA: Het nieuwe klussen populair onder Nederlanders
14-03-2014 12:30:15 | Door: Nico Scherphuis | hits: 4659 | Tags:

 

 

De doe-het-zelver is nog lang niet uitgestorven, blijkt uit onderzoek1 van bouwmarkt GAMMA onder ruim 1.200 Nederlanders. Waar veertigplussers steeds vaker de hulp van een vakman inschakelen, blijkt het klussen onder jongere generaties juist onverminderd populair. Niet alleen schakelen zij vaak de hulp van kennissen, vrienden (52%) of hun (schoon)vader (78%) in; met online adviezen en het bestellen van klusmaterialen in webwinkels geven zij ook een extra dimensie aan het moderne klussen. Met het nieuwe tuin- en klusseizoen in aantocht lanceert GAMMA deze week haar nieuwe website inclusief webshop, volledig ingericht op het nieuwe klussen.

 

De grootste ongemakken tijdens het klussen zijn van alle tijden: Nederlanders ervaren dat een klus meer tijd kost dan aanvankelijk gedacht (52%), dat het meer geld (42%) en tijd (32%) kost om de klusmaterialen te verzamelen en dat ze niet altijd weten (28%) hoe ze aan een bepaalde klus moeten beginnen. Met online adviezen en mogelijkheden om klusmaterialen via het web te bestellen, nemen ze echter een groot deel van deze ongemakken weg. Met als resultaat een voldaan gevoel (84%), geldbesparing (43%) en plezier tijdens het klussen (40%).

 

Generatieverschillen

Ondanks de gemakken van de moderne tijd, zijn er in Nederlandse huishoudens nog veel tradities: mannen doen nog steeds de meeste klussen in huis (66% versus 18% van de vrouwen) en 45% van de respondenten laat zich bij het klussen helpen door één of allebei de ouders. Waar de jongere generatie echter sneller naar de computer, tablet of smartphone grijpt (54%) voor online tips, vertrouwen veel ouderen op advies van vrienden, kennissen, hun partner of medewerkers bij de lokale bouwmarkt.

 

Do-it-yourself

Hilde Roothart, trendwatcher: “Dat klussen populair is onder jongeren en steeds populairder wordt, is volledig in lijn met de trend van do-it-yourself (DIY) en do-it-with-others (DIWO): het zelf of samen maken of repareren van producten. De zogenaamde Maker Movement zien we de laatste jaren opkomen in de mode en het interieur, maar ook op het gebied van voeding en technologie begint deze trend grotere vormen aan te nemen. Overigens kunnen jongeren daarbij nog wel wat leren van het vakmanschap van hun ouders. Klussen in huis is een activiteit die de verschillende generaties bij elkaar kan brengen.”

 

De nieuwe website van bouwmarkt GAMMA is een platform voor de klusser van nu. Met inspiratie, ideeën en adviezen op klusgebied. Daarnaast is het mogelijk om, realtime, de voorraad in de bouwmarkten te checken en in de webshop producten te bekijken, te kopen en te laten bezorgen.

 

1 Over het onderzoek

Het online onderzoek naar het klussen anno 2014 is uitgevoerd in maart 2014 door een onderzoeksbureau in opdracht van GAMMA, door middel van een representatieve steekproef onder 1.209 respondenten van 18 jaar en ouder.

 

www.gamma.nl

 

 

 

  Cross Media Congres | 14 mei 2014 | Amsterdam

 

  Cross Media Awards 2014 - Stuur jouw cases in!