GfK: Supermarktomzet groeit in april
08-05-2014 11:25:45 | Door: Nico Scherphuis | hits: 3650 | Tags:

De supermarktomzet is in april 2014 met 3,4% gestegen naar Euro 3,22 miljard, ten opzichte van Euro 3,11 miljard in april 2013. De omzet per kassabon bleef nagenoeg stabiel (+0,2%), maar het aantal supermarktbezoeken steeg met 3,2%. Dit blijkt uit cijfers van GfK.

 

De groei in april wordt vertekend door de verschoven Paasdagen. Dit jaar viel Pasen in april, vorig jaar in maart. De Paasomzet viel echter met Euro 751 miljoen iets lager uit dan de verwachtte Euro 764 miljoen.

 

In de eerste vier maanden van 2014 daalde de supermarktomzet met 0,4% naar Euro 11,4 miljard, ten opzichte van van Euro 11,5 miljard in 2013. De omzet per kassabon daalde met 1,9% naar Euro 21,98. Een jaar eerder was dit nog Euro 22,14.

 

Aanbiedingen

In 2013 is de omzet van producten in een aanbieding met 5% gestegen naar Euro 6,1 miljard, ten opzichte van Euro 5,8 miljard in 2012. Van elke euro die in 2013 in de supermarkt werd besteed, ging 18,2% naar een aanbieding. Een jaar eerder was dit 17,7%. Vooral ouderen maken graag gebruik van promoties.

 

Vooral schoonmaakartikelen en producten met betrekking tot persoonlijke verzorging werden in 2013 vaak in aanbieding in de supermarkt gekocht. Vers vlees, gevogelte en vis werden juist minder vaak via een aanbieding gekocht.

 

Het aandeel koopjesjagers is in 2013 fors gestegen. Van bijna één op de zes huishoudens (15,7%) betrof in 2013 minimaal 40% van zijn supermarktbestedingen een aanbieding. In 2012 gold dit voor 11,3% van de huishoudens en in 2011 slechts voor 8.0%.

 

Oranjekoorts

De afgelopen week heeft 1.5% van de Nederlandse huishoudens tompoucen gekocht. Dit is minder dan een gemiddelde week. Volgens Joop Holla (Research Director van GfK) kan succes van Oranje op het wereldkampioenschap voetbal voor een impuls in de omzet zorgen. Hij verwacht dat indien Nederland de halve finale haalt, supermarkten Euro 50 miljoen additionele omzet boeken. Recordhoogte was de finale van 2010 met Euro 72 miljoen extra omzet.

 

www.gfk.nl 

 

Banner