GroupM lanceert native advertising unit plista Nederland
19-05-2014 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 5123 | Tags:

 

Sinds 1 mei is plista Nederland live en operationeel. Geert Hoogeveen is binnen GroupM naast Xaxis mede verantwoordelijk voor plista Nederland. plista is in 2008 in Berlijn opgericht en heeft meer dan 120 mensen in dienst, is marktleider in digitale native advertising onder meer Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. Nederland is wereldwijd het eerste land binnen GroupM dat plista gaat lanceren. plista is een pionier in het digitale medialandschap en de dienstverlening van plista kenmerkt zich door het samenbrengen van zowel uitgevers als adverteerders met innovatieve digitale media oplossingen.

 

Geert Hoogeveen: “Dit doen we door gebruik te maken van plista’s data gedreven content- en advertentieplatform. Door het optimaal verbinden van digitale advertenties met content - native advertising - biedt plista adverteerders de mogelijkheid om de effectiviteit van hun digitale advertentie campagnes te verhogen”.

 

Het voordeel voor uitgevers kenmerkt zich door het toevoegen van plista technologie aan hun digitale & mobiele domeinen waardoor bezoekers langer op de website(s) verblijven. Mede hierdoor zal het aantal pageviews per bezoeker gaan toenemen, gemiddelde tussen de 10 tot 15 procent toename. Maar ook, en niet geheel onbelangrijk volgens Hoogeveen, biedt plista hierdoor een nieuw exploitatiemodel aan met de daaraan gekoppelde additionele inkomsten voor deze uitgevers.

 

Geert Hoogeveen: “In Nederland zullen wij in eerste instantie starten met het aanbieden van de Recommendation Widget. Deze widget zal geplaatst worden als een tekst/visual in de redactionele omgeving onder aan de content van de website. In deze widget tonen wij de bezoeker een aantal relevante suggesties van gerelateerde artikelen met daarbij ook 2-tal advertenties”.

 

Zowel de advertenties als ook de content suggesties worden getoond op basis van de herkenning van de bezoeker. Dat betekent dat de content suggesties én de advertenties specifiek toegespitst zijn op de interesses van deze bezoeker. Voor adverteerders geldt dat wij op deze manier alleen relevante boodschappen aan de juiste doelgroep zullen leveren. Hierdoor is plista in staat om het mediabudget zo effectief mogelijk in te zetten. Een bijkomend voordeel is dat het voor adverteerders ‘risico vrij’ is omdat wij zullen afrekenen op basis van CPC - Cost per Click dat wil zeggen: No Click? No Pay!

 

Geert Hoogeveen: ‘In eerste instantie werken wij ook alleen voor onze klanten vanuit de mediabureaus MEC, Maxus, Mindshare en Mediacom, dus een uitgever hoeft niet bang te zijn voor vage ringtones of dubieuze belegging advertenties.’

 

In de widget kunnen overigens ook video content én video advertenties geplaats worden. Met name voor uitgevers met beperkte video aanbod zéér interessant. Op dit moment zijn wij ook volop bezig om het netwerk waarin de widget geplaatst gaat worden te vergroten. Aan interesse is geen gebrek volgens Hoogeveen ”Uitgevers zijn met name enthousiast over enerzijds de technologie en anderzijds het zeer interessante commerciële afreken model op basis van een rev share.

 

Dat bij plista steeds gewerkt wordt aan verfijning van de techniek, blijkt volgens Hoogeveen uit het feit dat in Duitsland 40 van de 120 man dagelijks alleen daarop gefocust zijn. ‘wij bieden ook studenten van alle grote universiteiten ter wereld de mogelijkheid om te gaan sleutelen aan een algoritme van content suggesties. Als dat bewijsbaar beter resultaat oplevert, wordt het algoritme gebruikt en worden ze daar ook op afgerekend.’

 

Volgens Hoogeveen past plista perfect bij de nieuwe ontwikkelingen binnen GroupM zoals met Xaxis (Branding & Awareness) en Quisma (performance-marketing). ‘Het fascinerende van native advertising is dat het weer de conceptuele kant op gaat. Vanuit de mediabureaus gedacht is dat precies de kern van hun dienstverlening: intelligente, creatieve en doordachte mediaplannen leveren aan adverteerders.’ 

 

Cynthia Openneer,  afkomstig van Rocket Fuel en met onder meer mediaervaring bij RTL, Kobalt en Microsoft zal in haar rol als engagement manager het contactpersoon voor mediabureaus en adverteerders zijn.

 

www.plista.com

www.groupm.com

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie