HBO: Jan de Hoop populairste nieuwslezer op Nederlandse televisie
15-07-2013 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 4695 | Tags:

Uit onderzoek van HBO blijkt dat Jan de Hoop (8,2%) de favoriete nieuwslezer van Nederlanders is. Annechien Steenhuizen (7,4%), Astrid Kersseboom (7,4%), Rick Nieman (5,3%) en Rob Trip (4,9%) maken de top 5 van huidige nieuwslezers op tv compleet.

 

Van alle oud-nieuwslezers verkoos het Nederlandse publiek Sacha de Boer (10%) tot favoriet. Samen met Harmen Siezen (9,4%), Philip Freriks (7,3%), Fred Emmer (6%) en Loretta Schrijver (4,1%) is de top 5 van oudgedienden compleet.

 

 Het onderzoek naar de populariteit van nieuwslezers vond plaats in verband met de première van The Newsroom, waarvan vanavond om 20:30 uur het tweede seizoen start. In deze veelbesproken serie van Aaron Sorkin volgt de kijker de controversiële nieuwslezer Will McAvoy - een rol van Jeff Daniels - die zich samen met zijn productieteam inzet voor kwaliteitsnieuws.

 

Betrouwbaarheid en geloofwaardigheid zijn voor iets meer dan de helft (54%) van de ondervraagden de belangrijkste eigenschappen van een nieuwslezer. Ook de intonatie en de stem van nieuwslezers is voor bijna de helft (48%) van alle respondenten inherent aan een goede nieuwslezer. Hoewel het merendeel van de Nederlanders geen uitgesproken voorkeur heeft voor een mannelijke of vrouwelijke nieuwslezer geeft een kwart te kennen wel een voorkeur te hebben en dan zijn vrouwelijke nieuwslezers (15%) net iets populairder dan mannelijke nieuwslezers (10%).

 

Nieuwsconsumptie

Uit het onderzoek blijkt dat voor de helft (53%) van alle ondervraagden de ochtend het ideale moment is om nieuws tot zich te nemen. Het meest ideale tijdstip onder deze groep Nederlanders is 8:00 uur. Ruim een derde (37%) geeft te kennen liever ‘s avonds - idealiter om 20:00 uur - nieuws te consumeren. Ongeveer de helft (45%) - en dan in het bijzonder mannen en ouderen - benoemd het NOS Journaal tot favoriete nieuwsprogramma op TV. Op de vraag wat het geprefereerde medium onder nieuwsconsumerende Nederlanders is, wordt televisie door bijna de helft (45%) van de respondenten genoemd gevolgd door kranten (19%), websites (17%), apps (13%) en als minst favoriete nieuwsmedium de radio (6%).

 

Over HBO Nederland

Het Amerikaanse abonneekanaal HBO - bekend van bekroonde series zoals The Sopranos, Boardwalk Empire en Game of Thrones - is sinds 9 februari 2012 beschikbaar in Nederland. Het aanbod bestaat uit de nieuwste series en de grootste films; verdeeld over drie HD-zenders: HBO, HBO 2 en HBO 3. Via de on demand diensten HBO On Demand en HBO GO kunnen zonder extra kosten honderden uren aan series en films worden bekeken; overal en altijd. Abonnees kunnen originele HBO-programma’s vaak binnen een dag na de Amerikaanse première in Nederland zien. Met ondertiteling, zonder reclameonderbrekingen.

 

www.itshbo.nl

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie. Job postings gratis