Hé wat leuk! Een bericht van... Jan de Jong
16-09-2013 12:24:48 | Door: Nico Scherphuis | hits: 4559 | Tags:

Als reactie op het artikel NDP Nieuwsmedia: NOS verstoort markt met nieuwe videodienst ontvingen wij deze reactie van Jan de Jong, Algemeen Directeur van de NOS:

 

“De Commissie Brinkman noemde de gebrekkige beschikbaarheid van videomateriaal een belangrijk obstakel voor een succesvolle aanwezigheid van de kranten op het internet. Met haar Nieuwsaanbodkanaal probeert de NOS een oplossing voor dit probleem te bieden. Niet uit eigenbelang maar in het belang van de kwaliteit van de journalistiek in Nederland. Kranten- en andere nieuwssites hebben dan actuele nieuwsvideo’s beschikbaar zonder daarvoor een eigen dure videodienst te hoeven optuigen. Sites die al eigen nieuwsvideo’s hadden kunnen daar gewoon mee doorgaan. Als ze dat doen, onderscheiden ze zich van partijen die ‘alleen’ het Nieuwsaanbodkanaal van de NOS overnemen.

 

Het kanaal is een alternatief voor een mogelijkheid die de kranten al langer hadden (en nog steeds hebben), namelijk om gewoon fragmenten of items van de NOS of anderen te kopen. Die kunnen ze in hun eigen items integreren; er gelden dan geen reclame- of andere mediawettelijke beperkingen. Kort gezegd kunnen de kranten ermee doen en laten wat ze willen. Eerder gaven de kranten echter zelf aan dat deze optie te bewerkelijk is om structureel in de dagelijkse nieuwsvoorziening in te zetten.

 

We zijn verbaasd over de kritiek op het aanbodkanaal die nu de kop opsteekt. Veel van de partijen die zich achter de kritiek scharen, maken er immers al geruime tijd gebruik van. Prominente opiniemakers als Marc Chavannes en Jeroen Smit hebben het idee van het kanaal gelet op het belang van de nieuwsvoorziening juist omarmd.

 

We moeten vaststellen dat ook commerciële aanbieders als ANP en Novum blijkbaar niet adequaat in de behoefte van de krantensites konden voorzien. aarom vind ik dat het initiatief van de NOS de pluriformiteit van nieuwsvoorziening niet ondergraaft. Eerder is het een aanvulling daarop, zeker voor kleinere mediapartijen die anders helemaal geen videonieuws zouden hebben.

 

Het doorzetten van het Nieuwsaanbodkanaal is gratis en laagdrempelig. Maar op grond van de huidige Mediawet ligt het gratis leveren van video’s aan commerciële marktpartijen uitermate gevoelig. De NOS mag zich nu eenmaal niet ‘dienstbaar maken aan het maken van winst door derden’. Dit bezwaar kan in de praktijk alleen worden ondervangen via een ‘eigen’ kanaal van de NOS dat doorgezet wordt op de sites van de afnemers. En op een eigen kanaal van de NOS mag eventuele reclame op grond van de wet nu eenmaal alleen door de STER worden verzorgd."

 

www.nos.nl

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie