Interesses en culturele verschillen Nederlanders en Vlamingen basis Literatuurwinkel bol.com
07-03-2014 14:01:42 | Door: Nico Scherphuis | hits: 3554 | Tags:

0Het leesgedrag van Nederlanders en Vlamingen toont opvallende verschillen. Zo ziet bol.com dat stripboeken aanzienlijk populairder zijn onder Vlamingen dan onder Nederlanders. Daar staat tegenover dat naast internationale titels, Nederlanders en Vlamingen beide warm lopen voor boeken van eigen bodem, vooral bij de keuze voor kookboeken en romans. Op basis van de verschillende interesses en culturele voorkeuren van literatuurliefhebbers heeft bol.com aan de vooravond van de Boekenweek haar Literatuurwinkel vernieuwd. Door een duidelijkere categorisering van het literaire assortiment van bijna 100.000 boeken is de vindbaarheid van de boeken sterk verbeterd. Voor het eerst in de geschiedenis vindt dit jaar een gezamenlijke Boekenweek plaats in Nederland en Vlaanderen. Daarom krijgen dit jaar ook de Vlaamse klanten bij besteding van €12,50 aan Nederlandstalige boeken bij bol.com het Boekenweekgeschenk - geschreven door Tommy Wieringa - cadeau.

 

Een top 10 lijst in de vernieuwde Literatuurwinkel van bol.com biedt inspiratie en een inzicht in de populairste boeken van het moment. Voor Nederlandse bezoekers zijn hierin populaire titels bij zowel fysieke boeken als ebooks terug te vinden zoals De Cirkel, Toen ik je Zag en De zonderlinge avonturen van het geniale bommenmeisje. Bovenaan de top 10 Literatuur voor België staat daarentegen de historische roman Oorlog en terpentijn van de Vlaamse auteur Stefan Hertmans. De roman ‘ De kleurloze Tsukuru Tazaki en zijn pelgrimsjaren’, van de Japanse auteur Haruki Murakami, is zowel bij de Nederlanders als Vlamingen erg populair.

 

Inspiratie en advies

Naast de reeds bekende categorieën Biografieën & Memoires, Historische Romans en Reisverhalen bevat de vernieuwde Literatuurwinkel van bol.com nu ook de categorieën Klassiekers en Erotische Romans. Daarnaast kan de literatuurliefhebber met behulp van het overzicht Prijswinnaars in één oogopslag zien welke boeken bekroond zijn met een literatuurprijs. Door de nieuwe indeling wordt het voor klanten nog eenvoudiger een boek te vinden dat past bij hun interesses en culturele voorkeuren.

 

“Met de vernieuwde Literatuurwinkel kunnen we boekliefhebbers nog meer inspiratie en hulp bieden bij het maken van een goede keuze door de toevoeging van extra categorieën, zoals Klassiekers en Prijswinnaars. We weten dat onze klanten praktische hulpmiddelen bij het maken van hun keuze zeer waarderen. Omdat we de beste literatuurwinkel in Nederland en België willen zijn, hebben we Nederlandse en Vlaamse boekenspecialisten in dienst om hierover te adviseren. Door deze kennis zorgen we ervoor dat lezers van beide landen op elk moment de voor hen meest relevante boeken te zien krijgen”, aldus Michel Schaeffer, marketing directeur bij bol.com.

 

Literair evenement met Marion Bloem

De introductie van de vernieuwde Literatuurwinkel van bol.com werd op de Dag van de Literatuur gevierd met een evenement. Bol.com organiseerde in samenwerking met Uitgeverij Arbeiderspers en Garuda Airlines een lezing met Marion Bloem en haar man/ fotograaf Ivan Wolffers. Het thema van de avond was Reizen, het onderwerp van de Boekenweek. Bloem en Wolffers trakteerden de aanwezigen met verhalen over reizen, Java en hun nieuwe boek Het Java van Bloem. De avond werd omlijst met live muziek van Arjen de Graaf. Daarnaast kregen twee gelukkigen de mogelijkheid Indonesië van dichtbij mee te maken, omdat zij de door Garuda Airlines ter beschikking gestelde vliegtickets naar dit land bemachtigden. 

 

www.bol.com

 

 

 

  Cross Media Congres | 14 mei 2014 | Amsterdam

 

  Cross Media Awards 2014 - Stuur jouw cases in!