Jongerentrends 2014 van Klaus van den Berg in MarketingTribune
29-12-2013 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 5131 | Tags:

MarketingTribune, het marketing-vakblad van Nederland, heeft de voorspellingen over de jongerentrends in 2014 van Klaus van den Berg gepubliceerd in nummer 22 van 17 december. De achttiende uitgave van deze jaarlijkse jongerentrend-special door Peter van Woensel Kooy heeft dit jaar de titel: Jongereniconen 2014 – Exit eenzijdige solidariteit door twerkende Generation Now. De onderstaande voorspellingen over de jongerentrends in 2014 van Klaus van den Berg kunt u lezen in het actuele nummer van MarketingTribune.

 

“Jong-volwassenen zijn hele positieve aanpakkers, ondanks of juist door de crisis. Zij zijn bijzonder goed geïnformeerd. Het is de eerste generatie die de wereld alleen maar met internet kent. Facebook zal populair blijven, maar daarbinnen komen steeds meer gesloten subgroepen van jong-volwassenen waar de oudere generaties en kleine kinderen geen toegang toe hebben.

 

Facebook Messenger heeft de rol van email overgenomen. Wordt er in Nederland nog gevraagd: "Zit je op Facebook?", zo is dat in het New Yorkse uitgaansleven inmiddels "Zit je op Instagram?". Wel zijn veel nieuwe apps nog gelinked aan je Facebook-account, zoals Spotify. What's Appen binnen een bepaalde gesloten groep zal steeds populairder worden. Location-based dating Apps, zoals Tinder, worden steeds minder een sociaal taboe. Online privacybescherming wordt de grote trend in 2014. Snapchat zal daardoor gaan groeien. En Vine ook, want daar moet je minstens 17 jaar voor zijn, dus dat is voor volwassenen, en niet voor kinderen.”

 

“De trendsetters onder jong-volwassenen kijken uit naar de Smart Society van de toekomst, en gebruiken dat woord ook letterlijk als hun toekomstdroom. Ook de grote groep van volgers voorspelt dat onze samenleving steeds meer online zal gaan worden. Diepgaand trendonderzoek verdient een kleine groep van jong-volwassenen die social media en apps juist aan het verlaten zijn om meer echte, dat wil zeggen offline, belevenissen en sociale contacten te kunnen gaan hebben. Zij willen niet meer online worden gevolgd door bekenden en bedrijven vanwege hun privacy, meer persoonlijk menselijk contact en in fysieke winkels gezellig snuffelen, waarbij zij prijzen dan weer wel online vergelijken. Zij ruilen hun smart phones vrijwillig in voor simpele Nokia-modellen. Zij willen meer rust en concentratie in hun leven, ook om hun kosten te drukken door geldgebrek.”

 

www.klausvandenberg.com

www.marketingtribune.nl

 

 

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie