KIDV: Minder plastic tasjes door beprijzing en bewustwording
04-02-2014 14:04:50 | Door: Nico Scherphuis | hits: 4224 | Tags:

Met een combinatie van beprijzing en goede communicatie, kan een grote vermindering worden bereikt van het aantal plastic tasjes dat winkels uitdelen. Een pilot van het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) en de Raad Nederlandse Detailhandel (RND) leverde een forse daling op van het aantal uitgegeven tasjes per aankoop, variërend van 48 tot zelfs 77 procent. Ook werden significante dalingen behaald in het aantal gratis tassen per aankoop. In 2012 werden tussen de 57 en 95 procent gratis tassen uitgegeven; in de pilotperiode in 2013 lag dat getal op 4 tot 31 procent.

 

Het KIDV en de RND maakten deze resultaten vandaag bekend. Van 10 oktober tot eind december 2013 voerden de twee organisaties de pilot Mag het een tasje minder zijn? uit om te onderzoeken of beprijzing van plastic tassen de uitgifte van het aantal tassen in winkels vermindert. Ook werd onderzocht of beprijzing van draagtassen het gedrag van consumenten bij het winkelen beïnvloedt. De pilot is een onderdeel van de Raamovereenkomst Verpakkingen 2013-2022, waarin de overheid en het verpakkend bedrijfsleven afspraken hebben gemaakt over de inzameling en het hergebruik van verpakkingsmaterialen.

 

Uitvoering pilot

Mag het een tasje minder zijn? werd uitgevoerd in drie gemeenten (Deventer, Tilburg en Zoetermeer) en er deden negen winkelketens mee: Blokker, Bart Smit, Intertoys, Intergamma, Kruidvat, Hema, C&A, V&D en Zeeman. Deze winkels vroegen hun klanten zelf een tas mee te nemen en benadrukten het belang van hergebruik van plastic tassen. Als klanten in de winkel toch een tas wilden hebben, vroegen de winkeliers voor middelgrote en grote tassen minimaal 10 cent per tas. De kleinste tassen werden nog wel gratis verstrekt, maar alleen als klanten daar expliciet om vroegen. De pilot werd ondersteund door een gerichte communicatiecampagne, gericht op zowel klanten als winkelmedewerkers.

 

Jeroen van Dijken, secretaris Raad Nederlandse Detailhandel: "Beprijzen van plastic tasjes werkt om het aantal tasjes te verminderen. Maar bewustzijn bij de burger is cruciaal. Hij kan bijdragen aan een beter milieu door zelf een tas mee te nemen naar de winkel. De overheid zou moeten bijdragen aan dit bewustzijn door middel van een voorlichtingscampagne. In die campagne moet aandacht zijn voor milieuvraagstukken bij zowel webshops, als bij stenen winkels. Wij hebben als grote winkelketens het initiatief genomen om met het midden- en kleinbedrijf, de horeca en ambulante handel onze gezamenlijke verantwoordelijkheid te nemen om het aantal tasjes te verminderen."

 

Draagvlak voor maatregelen bij inwoners

De deelnemende bedrijven zijn positief over het resultaat en de uitvoering van de pilot, net zoals inwoners van de pilotgemeenten. Directeur Hester Klein Lankhorst van het KIDV: "Het onderzoek onder inwoners van de pilotgemeenten laat zien dat 81 procent van de respondenten positief staat ten opzichte van de pilot en dat 87 procent het goed vindt als er maatregelen worden genomen om de hoeveelheid tassen terug te dringen."

 

Klein Lankhorst benadrukt dat de resultaten indicatief zijn. Ze geven een weergave van de feitelijke uitkomsten van de pilot. "De tweede stap is om in kaart te brengen welke materialen voor tassen het meest duurzaam zijn. Dat onderzoekt het KIDV nog. Komende zomer wordt die uitkomst bekend en dan publiceren we een eindrapport." 

 

www.kidv.nl

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie