[Kijkcijfers] NPO behaalt in februari hoogste marktaandeel in bijna twee jaar
09-03-2014 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 4269 | Tags:

De Nederlandse Publieke Omroep NPO heeft in februari een marktaandeel van 39,5 procent behaald. Dat was het hoogste marktaandeel sinds augustus 2012. De uitschieters in het  marktaandeel van de NPO worden veroorzaakt door grote sportevenementen. In februari waren dat de Olympische Winterspelen in Sotsji. In augustus 2012 was het marktaandeel 41,5 procent, het was de maand van de Olympische Zomerspelen in Londen. Nog hoger was het marktaandeel in juni 2012, toen was het marktaandeel van de NPO - de maand waarin de EK Voetbal was - 44,4 procent.

 

Vergeleken met februari 2010 - de maand van de Olympische Winterspelen in Vancouver - was het marktaandeel van de NPO in de avond wel lager: 39,5 versus 41,6 procent. Dat verschil kan goed worden verklaard door het tijdsverschil. De live-uitzendingen vanuit Sotsji waren veelal overdag - en telden dus niet mee voor het marktaandeel 's avonds - en de live uitzendingen vanuit Vacouver waren, onze tijd, vooral 's avonds. In februari 2014 haalde de NPO over de gehele dag een marktaandeel van 42,4 procent. In februari 2010 was dat 37,8 procent. Concluderen we dat de NPO een zeer succesvolle Olympische Winterspelen in Sotsji heeft gedraaid.

 

En dan moet het beste voor de NPO nog komen. De WK Brazilië komt eraan. NPO bereikte in juni 2010 - de maand waarin de WK Zuid-Afrika was, inclusief de finale tussen Nederland en Spanje - een marktaandeel van 45,7 procent. Dat is een lekker vooruitzicht voor de NPO met de zomer op komst.

 

Hoe verging het de andere zenders? RTL had na het bijzonder sterke Q4-2013 in januari al een duidelijk terugval en zakte in februari nog iets verder terug in marktaandeel. Desalniettemin was het marktaandeel in februari nog steeds bovengemiddeld in tenopzichte van de scores in de afgelopen jaren. Om de vergelijking concreet te maken: in februari 2014 was het marktaandeel van RTL 28,6 procent. In februari 2010 was dat 26 procent.

 

SBS gaat - ondanks een nieuwe topman, nieuwe programmering, nieuw elan en het succes van Utopia, nog steeds niet goed. Het marktaandeel laat sinds de zomer van 2013 zelfs nog een verslechtering zien. En om dezelfde vergelijking te maken: In februari 2014 was het marktaandeel van SBS 15,5 procent. In februari 2010 was dat 18,3 procent.

 

 

 

Zaterdag 8 maart 2014
Uitzenddag (KDU) TOT 6+
pos tijd titel zender kdh madl abs
1 2000
JOURNAAL 20 UUR
Ned1 14,5 35,6 2.243.000
2 2044
WEET IK VEEL
RTL4 11,8 26,4 1.818.000
3 2242
STUDIO SPORT EREDIVISIE
Ned1 10,9 30,9 1.683.000
4 2100
KWIS
Ned1 9,8 21,3 1.515.000
5 2028
BANANASPLIT
Ned1 8,9 20,7 1.369.000
6 1907
KASSA
Ned1 8,2 23,7 1.263.000
7 2007
WIE BEN IK
RTL4 8,1 19,3 1.248.000
8 1800
JOURNAAL 18 UUR
Ned1 7,9 33,8 1.216.000
9 1930
HALF ACHT NIEUWS
RTL4 6,8 19,2 1.053.000
10 2144
HEER EN MEESTER
Ned1 6,6 15,6 1.029.000
11 2222
DIT WAS HET NIEUWS
RTL4 6,4 16,4 994.000
12 1818
EENVANDAAG
Ned1 6,0 23,2 929.000
13 1807
EIGEN HUIS EN TUIN
RTL4 5,3 20,2 821.000
14 1859
CAMPINGLIFE
RTL4 5,1 15,7 782.000
15 1734
SCHAATSEN WB 1000M HEREN
Ned1 4,2 26,8 645.000
16 1937
BLAUW BLOED
Ned2 3,7 9,9 578.000
17 1856
LACHEN OM HOME VIDEOS
SBS 6 3,7 10,8 570.000
18 1959
DIK TROM
SBS 6 3,6 8,3 562.000
19 2200
NIEUWSUUR
Ned2 3,6 8,5 560.000
20 2253
HART VAN NEDERLAND
SBS 6 3,6 9,5 556.000
21 2346
STUDIO SPORT
Ned1 3,5 16,3 536.000
22 1712
SCHAATSEN WB 3KM DAMES
Ned1 3,3 25,2 505.000
23 1658
SCHAATSEN WB 500M HEREN
Ned1 3,2 26,4 491.000
24 2020
DEAL
Ned2 3,1 7,2 479.000
25 1646
SCHAATSEN WB 500M DAMES
Ned1 3,0 28,0 468.000

 

Vrijdag 7 maart 2014
Uitzenddag (KDU) TOT 6+
pos tijd titel zender kdh madl abs
1 2000
JOURNAAL 20 UUR
Ned1 15,5 36,0 2.392.000
2 2007
GOEDE TIJDEN SLECHTE TIJDEN
RTL4 11,8 26,5 1.827.000
3 1901
WERELD DRAAIT DOOR
Ned1 10,5 30,0 1.620.000
4 2037
EVERYBODY DANCE NOW
RTL4 9,3 19,4 1.439.000
5 2032
WITSE
Ned1 8,8 18,4 1.368.000
6 2130
BED EN BREAKFAST
Ned1 7,4 15,4 1.151.000
7 1759
JOURNAAL 18 UUR
Ned1 7,1 30,4 1.103.000
8 1814
EENVANDAAG
Ned1 7,0 27,6 1.085.000
9 1930
HALF ACHT NIEUWS
RTL4 6,8 18,6 1.060.000
10 2228
JORIS SHOWROOM
Ned1 6,5 16,0 1.004.000
11 1834
RTL BOULEVARD
RTL4 6,3 20,8 979.000
12 2229
RTL LATE NIGHT
RTL4 6,1 17,6 945.000
13 1931
UTOPIA
SBS 6 5,9 15,5 913.000
14 1832
GESPREK MET DE MINISTER PRESIDENT
Ned1 5,8 21,5 902.000
15 2200
NIEUWSUUR
Ned2 5,8 13,1 893.000
16 2025
2 VOOR 12
Ned2 5,3 11,4 823.000
17 1817
EDITIE NL
RTL4 5,2 20,1 800.000
18 2306
PAUW EN WITTEMAN
Ned1 4,8 18,3 742.000
19 2028
VOETBAL INTERNATIONAL
RTL7 4,4 9,3 687.000
20 2237
HART VAN NEDERLAND
SBS 6 4,4 11,0 682.000
21 2105
NA DE BEVRIJDING
Ned2 3,9 8,1 610.000
22 2035
ANDY EN MELISA
SBS 6 3,4 7,0 520.000
23 2130
WIE TROUWT MIJN ZOON
SBS 6 3,2 6,8 499.000
24 2024
COLLEGE TOUR
Ned3 3,2 6,7 489.000
25 2029
FROM PARIS WITH LOVE
RTL5 3,0 6,3 470.000
 


 

www.kijkonderzoek.nl