[Kijkcijfers] SBS6 scoort twee maal een miljoen kijkers bij seizoensopening
31-08-2014 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 3539 | Tags:

 

Afgelopen zaterdag is het nieuwe televisieseizoen van SBS6 begonnen. RTL4 is al een paar dagen bezig met vertrouwde succesprogramma's als Geer & Goor en The Voice of Holland en zal in het nieuwe seizoen vooral op grote successen als GTST, Holland's Got TalentSo you think you can dance, Ik Hou van Holland en Divorce blijven inzetten. Het zou raar zijn als dat anders was, RTL4 is is een succesmachine en heeft een ijzersterke positie. SBS6 heeft die niet. 

 

SBS Broadcasting heeft een aantal slechte jaren achter de rug en dat is niet alles. Nog geen jaar geleden gingen aandeelhouders Sanoma en Talpa nog rollend over straat. John de Mol deed een openbaar bod op het belang van meerderheidsaandeelhouder Sanoma en zette zelfs een advocaat in de raad van commissarissen van SBS Broadcasting om de belangen van Talpa te bewaken.

 

Sindsdien is er veel gebeurd. Dick Molman maakte per 1 januari plaats voor Peter de Mönnink als CEO van Sanoma Netherlands, de relatie met John de Mol is verbeterd, naar verluidt zelfs sterk verbeterd. Utopia werd gelanceerd en werd een succes. In de loop van het jaar klom het marktaandeel van SBS6 iets maar nog niet spectaculair. SBS6 heeft wel wat sterkte programma's zoals Dokter Tinus en Hart van Nederland maar nog niet genoeg. Er moet dus iets gebeuren.

 

Wat ook meespeelt, is de synergie tussen Sanoma en SBS Broadcasting die tot nu toe nauwelijks op gang kwam maar wel nadrukkelijk op de agenda van Sanoma staat. Dit seizoen zal deze synergie voor het eerst duidelijk in de programmering van SBS Broadcasting tot uiting komen.

 

Voor wat dat betreft is het meer dan interessant dat per 1 oktober SBS Broadcasting CEO Hans Edin zal worden opgevolgd door Peter de Mönnink

 

Goed, dat waren een paar bespiegelingen bij de start van het nieuwe televisieseizoen van SBS6, hoe waren de programma's?

 

Meest interessant was de eerste aflevering van Beat It. Terwijl Talpa internationaal de successen van The Voice viert, wordt er hier door Talpa een nieuw concept in de markt gezet. Het kan worden verkocht als opvolger maar ook als tegenhanger van The Voice.

 

The Voice of Holland trok afgelopen vrijdag bij de opening van het vijfde seizoen op RTL4 2,1 miljoen kijkers. Nog steeds zeer succesvol maar de sleet begint er wel op te komen. Het is een grote vergissing om Trijntje Oosterhuis en Ali B in de jury te handhaven. Ali B snapt het gewoon niet en hij kan het ook niet en half Nederland krijgt een appelflauwte als Trijntje voor de honderdste keer tegen een kandidaat zegt dat hij of zijn uit het hart moet zingen. Nu we toch bezig zijn: de vaststelling van Ilse de Lange dat de auditant zo'n heerlijk randje op de stem heeft, is ook aan inflatie onderhevig.

 

En waar komt Talpa nu dan mee? Met iets fris en iets anders. Beat It is een zangcompetitie maar daar houdt de overeenkomst met The Voice wel zo'n beetje op. De toon is om te beginnen heel anders. Mensen doen mee voor de lol en voor 10.000 euro die na het eind van iedere uitzending meteen wordt uitgereikt. Steeds drie kandidaten doen een zanggevecht. De afvallers worden op spectaculaire wijze afgevoerd. Aan motivatie wordt niet te veel woorden vuil gemaakt wat de show een lekkere vaart geeft. Ik vind de show al met al geslaagd met slechts één groot nadeel: iedere show zijn er nieuwe kandidaten dus kunnen kandidaten niet uitgroeien tot BNners en publiekstrekkers. Dat is wel de kracht van The Voice maar waar The Voice dan vervolgens in faalt is het afleveren van nieuwe sterren. Van de winnaars en finalisten van The Voice is op een enkele uitzondering na - Sandra van Nieuwland - nooit meer wat gehoord wat de prijs, een platencontract, tot een soort van lotje uit de loterij maakt.

 

Beat It stond om 20:00 uur geprogrammeerd tegenover het Acht Uur Journaal op NPO1 (1,5 miljoen kijkers) en Holland's Got Talent van RTL4 (1,5 miljoen kijkers). Beat It trok 949.000 kijkers. Ik kan me voorstellen dat ze daar bij SBS Broadcasting best tevreden mee zijn. Hangt er ook een beetje vanaf waar het met de tweede uitzending naartoe gaat.

 

Na Beat It kwam Surprise Surprise, de show van Henny Huisman die ooit bij de KRO zes miljoen kijkers trok, naar RTL4 verhuisde en nu na vele jaren door SBS6 weer is opgepikt. Nu gepresenteerd door Do met Henny Huisman als sidekick. Format verder hetzelfde. Do deed het heel goed, Henny ook wel en er keken een miljoen mensen. 

 

Er was ook enig doorkijkeffect op Hart van Nederland (vorige week zaterdag 764.00 kijkers, gisteren 897.000 kijkers). Al met al zal aanstaand SBS Broadcasting CEO Peter de Mönnink tevreden zijn met hoe zijn vlaggenschip dit jaar uit de startblokken is gekomen met drie programma's in de top-10. SBS6 heeft in de afgelopen jaren een eindeloze reeks weekenden gedraaid waarop het minder ging.