[Kijkcijfers WK Voetbal] Brazilië 2014 doet het 30 procent beter dan Zuid-Afrika 2010
20-06-2014 12:56:17 | Door: Nico Scherphuis | hits: 3763 | Tags:

 

Donderdag 12 juni om 22u werd de langverwachte aftrap gedaan van de eerste wedstrijd van het Wereldkampioenschappen Voetbal 2014. Thuisland Brazilië won geflatteerd van Kroatië met 3-1 en trok daarmee 3.578.000 kijkers op de dag van uitzending (6 jaar en ouder).

 

Tot en met gisteren realiseerde dit WK gemiddeld bijna 2,6 mln kijkers per wedstrijd. In vergelijking tot het vorige WK in 2010 zijn dat er 30% per wedstrijd meer. In Zuid-Afrika vonden de uitzendingen ’s middags en ’s avonds plaats (13.30u, 16.00u en 20.30u) en in Brazilie ’s avonds en ’s nachts (18.00u, 21.00u en 00.00u).

 

Australië-Nederland oversteeg de toch al exceptionele gemiddelde kijkdichtheid van Spanje-Nederland (7.177.000) met bijna 10% naar 7.870.000 kijkers. De wedstrijd bereikte overigens bijna 10 mln Nederlanders in eigen land (minimaal 1 minuut aaneengesloten gekeken). De absolute nummer 1 uiteraard in de top 5 van best bekeken wedstrijden.

 

De slechtst bekeken wedstrijd was die van Ivoorkust tegen Japan om 3.00u in de nacht van 14 op 15 juni. Daar keken toch nog 154.000 mensen naar. Japan heeft ook de twijfelachtige eer om geacteerd te hebben in de één na slechtst bekeken wedstrijd.

 

Top5

Datum

Tijd

# Kijkers 6+*

AUS-NED

18-6-14

18.00u

7.780.000

SPA-NED

13-6-14

21.00u

7.177.000

SPA-CHI

18-6-14

21.00u

5.041.000

BRA-KRO

12-6-14

22.00u

3.578.000

BRA-MEX

17-6-14

21.00u

3.529.000

 

Low5

Datum

Tijd

# Kijkers 6+*

IVO-JAP

15-6-14

03.00u

154.000

JAP-GRI

19-6-14

00.00u

566.000

GHA-USA

16-6-14

00.00u

681.000

RUS-ZKO

17-6-14

00.00u

683.000

KAM-KRO

18-6-14

00.00u

731.000

*Bron: SKO - Op de uitzenddag gekeken

 

Het grootste deel van de low 5 van slechtst scorende WK-wedstrijden wordt toch nog door 600.000-700.000 liefhebbers bekeken. Om dit in perspectief te plaatsen: Het prime time tijdvak (20.00-22.30u) leverde SBS6 in mei gemiddeld 615.000 kijkers. Zendermanager René Oosterman zou dus een gat in lucht springen met zulke cijfers.

 

Tijdens de WK Voetbal voorziet mediabureau Initiative ons van kijkcijfer analyses.

www.initiative.nl

www.twitter.com/initiativeNL

 

Lees in deze serie ook:

Australië-Nederland; laatkomers en topscorers

Wij houden van de Belgen maar de Belgen houden nog veel meer van ons!

Het SuperDutch reclameblok: blijven dromen?

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie