Klaas Joosten van zanox-M4N naar ZEEF
11-11-2013 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 5117 | Tags:

Klaas Joosten, voormalig CTO van zanox-M4N, is een nieuw bedrijf gestart. Met ZEEF.com, een content curation platform, wil hij wereldwijd voet aan de grond krijgen.

 

ZEEF.com is een geavanceerde internetgids, waarin lijstjes met links naar de meest relevante websites te vinden zijn. De informatie wordt gefilterd door mensen die een sterke affiniteit met een bepaald onderwerp hebben. Klaas Joosten: ‘Als je via Google zoekt, vind je een overvloed aan informatie. Je ziet door de bomen het bos niet meer en het is moeilijk een keuze te maken uit al je zoekresultaten. En hoe objectief zijn die zoekresultaten eigenlijk? Want bedrijven die weten hoe search engine optimization werkt, komen bovenaan in Google. Wij willen weer terug naar de basis: mensen delen hun kennis met andere mensen.’

 

Crowdsourcing

ZEEF werkt op basis van crowdsourcing. Anders dan bij bijvoorbeeld Wikipedia of Startpagina kan iedereen met zijn kennis bijdragen en per onderwerp zijn er meerdere linkpagina’s mogelijk. Doordat gebruikers zelf bepalen welke bijdrage zij het meest zinvol vinden, ontstaat er op een organische manier een ranking. Daarnaast is er voor de mensen die hun kennis delen ook de mogelijkheid om daar een vergoeding voor te krijgen. Hoe beter hun linkpagina over een bepaald onderwerp bekeken wordt, hoe hoger de vergoeding. Zo blijft het interessant om kennis te delen.

 

Zanox-M4N

Klaas Joosten (39) stond in 1999 aan de basis van M4N, het affiliate marketing netwerk dat in 2011 samen ging met zanox. Samen met zijn broer Thomas Joosten wist hij een snel groeiend bedrijf neer te zetten dat zich specialiseerde in het verbinden van adverteerders aan publishers, vaak niche-websites. Deze gespecialiseerde websites, zoals vergelijkingswebsites en kortingssites, helpen consumenten bij het zoeken en vinden van de juiste informatie, diensten of producten. Klaas Joosten was met zijn team verantwoordelijk voor het technische platform. Ook met ZEEF is het zijn doel het zoeken en vinden van informatie zo eenvoudig mogelijk te maken, het is dan ook niet voor niks dat hij een groot deel van dat team meenam naar de start-up.

 

Concurrentie met Google AdSense

ZEEF gaat de concurrentie aan met Google AdSense. Bloggers en paginabeheerders kunnen link blocks van ZEEF naast relevante content op hun eigen websites plaatsen. ZEEF is nog volop in ontwikkeling. Op dit moment wordt het veel gebruikt door specialisten en bloggers die zo hun kennis willen delen. Het bedrijf richt zich het eerste jaar vooral op Noord-Amerika en Nederland. Daarna volgen de rest van Europa, Japan, China en India.

 

Over ZEEF

ZEEF is een Curated linkdirectory die samengesteld en onderhouden wordt door onafhankelijke experts. Producten, diensten en informatie zijn op deze manier makkelijk vindbaar en overzichtelijk weergegeven. Hiermee gaat ZEEF een bijdrage leveren aan het vergemakkelijken van de zoektocht van de internetgebruiker.