LeaseWeb breidt CDN-infrastructuur uit in Europa en de VS
29-10-2013 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 4175 | Tags:

LeaseWeb heeft vandaag bekend gemaakt dat het de eerste uitbreidingsronde van zijn Content Delivery Network (CDN) heeft voltooid. In de vier maanden na de introductie van LeaseWeb CDN steeg het bandbreedteverbruik tot meer dan 150 Gbps. Om deze sterke groei op te vangen, heeft LeaseWeb meerdere SuperPoP’s aan de infrastructuur van het platform toegevoegd. De capaciteit is daarmee toegenomen tot 400 Gbps.

 

Vier extra SuperPoP’s

LeaseWeb heeft zijn CDN uitgebreid met vier krachtige points of presence (PoP’s) in Europa en de Verenigde Staten. Deze strategisch geplaatste SuperPoP’s in Amsterdam, Frankfurt, San Francisco en Washington D.C. maken gebruik van Enterprise solid state drives voor geavanceerde caching van bestanden en video’s. Iedere SuperPoP biedt momenteel 100 Gbps aan bandbreedtecapaciteit en is onderdeel van het netwerk van LeaseWeb, een van ‘s werelds grootste IP-netwerken. Dit netwerk verbindt 27 PoP’s wereldwijd.

 

Ignacio Manrique de Lara, Manager CDN bij LeaseWeb: “Tijdens de lancering afgelopen juni distribueerde ons CDN 18 Gbps aan data. Dit is inmiddels toegenomen tot 150 Gbps, waardoor wij snel onze infrastructuur moesten opschalen. Dankzij deze uitbreiding is LeaseWeb CDN nu al één van de tien grootste CDN’s ter wereld qua bandbreedtecapaciteit.”

 

Nieuwe CDN functionaliteit

De software waarvan LeaseWeb CDN gebruikmaakt is intern door de hosting provider ontwikkeld. Een groot aantal functies en upgrades zijn tijdens de uitbreiding toegevoegd, waaronder:

Een intuïtief control panel met real-time monitoring, die klanten in staat stelt de distributie van hun bestanden te optimaliseren

Directe verwijdering van bestanden uit het cachegeheugen voor het distribueren van gegarandeerd actuele content

Geavanceerde bescherming van de bronserver tegen DDoS-aanvallen

Volledige redundantie en hoge schaalbaarheid dankzij de dubbel uitgevoerde infrastructuur en intelligente routing via Geo-DNS

 

Manrique de Lara: “De reacties van onze klanten en prospects zijn uiterst positief. Het configuratiescherm stelt hen in staat om op eenvoudige wijze push- en pull-zones te creëren. Verzoeken om content uit het cachegeheugen te verwijderen worden direct verzonden en uitgevoerd. Onze klanten waren daarnaast zeer te spreken over de geavanceerde real-time monitoring. Ze geven aan dat deze functies zich uiterst positief verhouden in vergelijking met oplossingen van onze concurrerenten.”

 

LeaseWeb zal zijn CDN-infrastructuur in de loop van 2014 agressief uitbreiden en meer functionaliteit aan het platform toe te voegen. “Tijdens de volgende ontwikkelingsfase zullen we SuperPoP’s op strategische locaties in Azië plaatsen,” aldus Manrique de Lara. “Daarnaast zullen we aanvullende analysemogelijkheden implementeren die klanten nog meer inzicht geven in het gedrag van hun eindgebruikers. Ook willen we resellers meer opties geven om ons CDN onder hun eigen merk aan te bieden.”

 

Pay-as-you-go en Enterprise

LeaseWeb CDN is beschikbaar in twee versies: Pay-as-you-go en Enterprise. Bij Pay-as-you-go profiteren klanten van flexibiliteit en minimale aanloopkosten, zonder een langdurig contract aan te hoeven gaan. Enterprise biedt klanten met behoefte aan een grote hoeveelheid bandbreedte forse kostenbesparingen ten opzichte van Pay-as-you-go. Daarnaast biedt Enterprise verschillende mogelijkheden om het platform op basis van specifieke behoeften aan te passen. Zowel Pay-as-you-go als Enterprise worden aangeboden met een 100% uptime SLA.

 

Beide opties ondersteunen HTTP live streaming (HLS), pseudo-streaming voor video on demand en de meest gebruikte codecs, zoals MP4, H264, Flash video (FLV) en VP8 (WebM). Dit maakt LeaseWeb CDN uitermate geschikt voor bedrijven die actief zijn op het gebied van gaming, videostreaming en softwaredistributie.

 

www.leaseweb.com

 

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie