Lezers van jeugdkranten inspireren besluitvormers - Kidsweek, 7Days
21-02-2014 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 4810 | Tags:

Op 24 februari brengen de zusjes Anna (11), Julia (10) en Vera (8), lezers van Kidsweek, en 7Days-lezer Koen (14) samen met prinses Laurentien een bezoek aan de Plastic Soup Foundation. Daar zullen ze hun oplossingen presenteren voor het plasticprobleem.

 

Prinses Laurentien is de nieuwste columniste van Kidsweek en 7Days. Dit jaar legt zij de lezers vijf maatschappelijke problemen voor waar besluitvormers hun hoofden maar over blijven breken. Begin januari riep ze lezers in haar eerste column op mee te denken over oplossingen voor het probleem van de Plastic Soup Foundation. ‘Hoe zorgen we ervoor dat mensen niet meer met een plastic tas gezien willen worden? Waar moeten we onze boodschappen wel in doen? En als het geld kost, hoe gaan we dat betalen? Er wordt al hard gewerkt aan het plasticprobleem. Maar er moet nog veel meer gebeuren. Kortom: oplossing gezocht!’

 

De afgelopen weken kwamen er verfrissende ideeën binnen op de redactie van de jeugdkranten. De inzendingen van Koen, Anna, Julia en Vera maakten de meeste indruk. Zo stelden de drie zusjes onder andere het volgende voor: ‘Net als bij roken verplicht tekst op plastic tasjes met SLECHT VOOR HET MILIEU NIET WEGGOOIEN’. Koen wil graag inspelen op de kortingsgevoeligheid van Nederlanders door een spaarkaart in te voeren. Het zelf meenemen van een plastic tas levert stickers op en een volle kaart betekent korting.

 

De jeugdkrantlezers zullen hun oplossingen en die van de overige inzenders maandag presenteren aan Maria Westerbos, directeur van de Plastic Soup Foundation. Verslag van het bezoek lees je in beide jeugdkranten, waarin Laurentien met haar tweede column ook meteen het volgende maatschappelijke probleem voorlegt aan de lezers.

 

Samenwerking Laurentien en Kidsweek/7Days

Hoofdredacteur Lotte Stegeman: ‘Ik vind dat er veel meer geluisterd moet worden naar wat kinderen en jongeren te zeggen hebben. Laurentien deelt deze visie volledig. Zij is begaan met maatschappelijke problemen, zij verbindt de werelden van kinderen, jongeren en volwassenen en kan deuren openen voor jonge mensen met goede ideeën die anders wellicht gesloten zouden blijven.’ Prinses Laurentien richtte in 2010 met eenzelfde missie de Missing Chapter Foundation op: om besluitvormers te inspireren met de unieke denkkracht van kinderen. Laurentien: ‘Met deze column benutten wij de creatieve denkkracht van kinderen en jongeren bij het nadenken over problemen die in de samenleving spelen. Zo krijgt de uitdrukking kinderen zijn de wereld van morgen echt betekenis.’

 

www.kidsweek.nl

www.sevendays.nl  

 

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie

 

 

  Cross Media Congres | 14 mei 2014 | Amsterdam