[Luistercijfers] 538 en Sky Radio delen marktleiderschap, Q-music groeit weer
21-03-2014 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 5927 | Tags:

Traditiegetrouw keren de luistercijfers bij de publicatie van de periode januari/februari na de turbulente decembermaand - waarin Radio 1, 3FM en Sky Radio hun hoogtepunt van het jaar hebben - weer terug naar normaal. De vraag is wel: wat is normaal?

 

Dat maakt het spannend en interessant: door de jaren heen zien we significante veranderingen. Het verhaal van 2013 kan in een paar zinnen. Na de decembermaand pakte 538 het marktleiderschap terug en hield dat het hele jaar vast. Sky Radio sloop in de loop van het jaar steeds dichterbij en Q-music maakte een ongekende groei door en werd in oktober vrijwel even groot als 538, Sky Radio en 3FM maar zakte daarna terug.

 

Hoe komen de zenders uit de winter? 538 pakte vorig jaar in januari/februari het markleiderschap terug met een marktaandeel van 10,9 procent. Dat is nu 10,6 procent. Dat levert dit jaar een gedeeld marktleiderschap op met Sky Radio. Daarmee doet Sky Radio het veel beter dan dezelfde periode vorig haar toen het marktaandeel 9,5 procent was.

 

Philip Alberdingk Thijm, CEO Sky Radio Group: "Het is een spannende nek-aan-nekrace. Het is geweldig dat wij als non-stop muziekstation door onze muziekprogrammering en marketingactiviteiten de afgelopen jaren het marktaandeel weten te vergroten en zoveel mensen bereiken. Dit is een enorme prestatie, waar we trots op zijn."

 

Q-music zag na een paar maanden van daling het marktaandeel weer stijgen. De radiozender van de Persgroep behaalde een marktaandeel van 8,5 procent, dat is flink hoger dan de 7,1 procent in dezelfde periode een jaar eerder.

 

 

 

 

De luistercijfers van het Nationaal Luister Onderzoek over de periode januari-februari 2014 zijn bekendgemaakt. De rapportage is gebaseerd op een landelijk representatieve steekproef van 8.760 respondenten van 10 jaar en ouder. De gemiddelde luistertijd bedraagt in deze periode 2 uur en 54 minuten per dag. Het Nationaal Luister Onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO).

 

www.nationaalluisteronderzoek.nl