[Luistercijfers] Sky Radio haalt record in marktaandeel, Q-music zakt weg
18-02-2014 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 4877 | Tags:

Het kan verkeren in radioland. Drie maanden geleden was Q-Music de grote sensatie. De zender van de Persgroep had in de maanden ervoor het marktaandeel spectaculair zien stijgen en stond op het punt om de grootste radiozender van Nederland te worden. Maar december kwam eraan. Eerst stopte de groei en in de afgelopen twee maanden zakte het marktaandeel van Q-music weg.

 

Het grote verhaal nu is Sky Radio. Vorige maand haalde de zender al een record in marktaandeel en voegt daar deze maand een nieuw record aan toe. Nu is december altijd al de maand van Sky Radio geweest maar het marktaandeel december/januari van nu - 11,2 procent - ligt significant hoger dan de 10,4 procent van een jaar geleden.

 

Het hoogste marktaandeel in december/januari was voor Radio 2. Deze zender komt tegen het eind van het jaar altijd enorm opzetten vanwege de Top 2000. Dit jaar tot een marktaandeel van 12,3 procent. Dat was wel flink lager dan de score een jaar geleden, toen stond de teller op een marktaandeel van 13 procent.

 

De traditionele marktleider 538 heeft het tijdens de jaarwisseling altijd moeilijk. Het marktaandeel in december/janauri was 9,3 procent, nagenoeg even groot als de 9,4 procent een jaar geleden. Vorig jaar volgde een zeer sterk herstel van 538 in januari/februari waarin in één klap het marktleiderschap werd terugveroverd. Dat wordt nog spannend dit jaar gegeven het feit dat het gat met Sky Radio nu groter is. 

 

 

De rapportage is gebaseerd op een landelijk representatieve steekproef van 8.719 respondenten van 10 jaar en ouder. De gemiddelde luistertijd bedraagt in deze periode 3 uur en 7 minuten per dag. Het Nationaal Luister Onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO).

 

www.nationaalluisteronderzoek.nl

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie 

 

  Cross Media Congres | 14 mei 2014 | Amsterdam