Magazines.nl/GfK: Lezen van tijdschriften op tablet groeit
01-07-2014 10:40:01 | Door: Nico Scherphuis | hits: 5056 | Tags:

 

13% van de Nederlanders leest een tijdschrift (app/website/pdf) op de tablet. In 3 jaar tijd is het lezen van tijdschriften op dit device gestegen van 2% naar 13%.

 

Dit blijkt uit de resultaten van de nieuwste versie van het onderzoek Trends in Digitale Media van GfK. Het onderzoek is onder meer in samenwerking met Magazines.nl uitgevoerd en verschaft inzicht in het bezit en gebruik van mobiele apparaten.

 

Lezen van tijdschriften op tablet groeit

Het lezen van tijdschriften op tablet neemt gestaag toe. In 3 jaar tijd is dit gestegen van 2 naar 13% (juni 2011: 2%, juni 2012: 7%, juni 2013: 11%, juni 2014: 13%) Bij de smartphone is een stabilisatie zichtbaar. 9% van de Nederlanders leest tijdschriften op de smartphone.

 

Ruim helft lezers kiest digitaal voor andere tijdschrifttitels

55% van de digitale tijdschriftlezers leest digitaal andere bladen dan de papieren versie. Een ruime meerderheid (79%) geeft aan evenveel of meer verschillende titels te zijn gaan lezen sinds ze tijdschriften digitaal lezen. Van alle consumenten die tijdschriften via de tablet lezen (app/website/pdf), koopt 14% wel eens een nummer op dit apparaat.

 

Tijd besteed aan digitaal lezen stijgt

De tijd die consumenten besteden aan het digitaal lezen van tijdschriften neemt toe. Per week wordt 31 minuten besteed aan het digitaal lezen van tijdschriften. Dit was een jaar eerder nog 22 minuten (juni 2013 vs juni 2014).

 

Onderzoeksverantwoording

Aan het onderzoek hebben 1008 Nederlanders meegewerkt van 13 jaar of ouder die gebruik maken van internet. De steekproef is representatief voor 13.060.000 internetters. Het onderzoek wordt 2 keer per jaar uitgevoerd. De meting van juni 2014 is de zevende editie van het onderzoek.

www.magazines.nl

www.gfk.nl

 

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie