Marketeers en communicatieprofessionals: de 50-plusdoelgroep bestaat niet
22-04-2014 15:14:40 | Door: Nico Scherphuis | hits: 3782 | Tags:

Marketeers en communicatieprofessionals zijn het eens: de 50-plusdoelgroep bestaat niet! In het rondetafelgesprek van Bindinc. Kenniscentrum op 10 april jl. kwam naar voren dat professionals zoekende zijn naar branchespecifieke segmentatiemodellen voor de doelgroep vanaf 50 jaar. Deze doelgroep is namelijk zo gesegmenteerd dat er niet meer gesproken kan worden over dé 50-plusdoelgroep. Probleem is dat media-inkopen veelal plaatsvinden op basis van de doelgroep 20-49 jaar en 50-plus.

 

Marketeers krijgen vaak een ander beeld van consumenten zodra deze 50 jaar zijn geworden. Onderzoek en de praktijk wijzen namelijk uit dat de levensstijl niet zo veel verandert bij deze leeftijd. Ook blijkt dat het beeld dat mensen hebben van 50-plussers helemaal niet overeenkomt met de werkelijkheid. Ze zijn verre van bejaard en hebben vaak gewoon nog kinderen thuis wonen. Gemiddeld gezien voelt een consument zich altijd 10 jaar jonger dan hij werkelijk is. 50-plussers voelen zich daarom gemiddeld 40 jaar. Ook de aanname dat ze geld en tijd hebben, is niet altijd waar. Belangrijke gebeurtenissen, zoals kinderen die het huis uit gaan (empty-nest-fase) of het met pensioen gaan, hebben veel meer invloed op de levensstijl dan bijv. het bereiken van een bepaalde leeftijd.

 

Uit het rondetafelgesprek kwam verder naar voren dat marketeers en communicatieprofessionals moeite hebben met het vinden van het juiste segmentatiemodel voor deze doelgroep. En zelfs al is het juiste segmentatiemodel gevonden, mediabureaus houden vaak nog vast aan de traditioneel ingestoken leeftijdsindeling van 20-49 en 50-plus. Dit vraagt dus om een verandering in media-inkopen.

 

Het rondetafelgesprek van het Bindinc. Kenniscentrum (BKC) geeft marketing- en communicatieprofessionals de mogelijkheid kennis op te doen en te delen over het consumentengedrag van 50-plussers. Het BKC voert onderzoek uit naar deze interessante doelgroep waarvan de publicaties gratis te verkrijgen zijn via de website.

 

Het BKC is een initiatief van Bindinc., uitgever van onder meer Avrobode, KRO Magazine, NCRV-gids, Mikro Gids, Televizier, TVFilm, Het Vermoeden, Uitcetera en Kunst & Cultuur.

 

www.bindinc.nl

 

 

Banner