MarketResponse: Second screen draagt bij aan binding met tv-programma
28-08-2013 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 4734 | Tags:

Circa een derde van de Nederlanders spreekt het aan om via een second screen aanvullende informatie te krijgen over een televisieprogramma. Vooral hoogopgeleiden vinden een second screen aansprekend (44%). Senioren (55+) lijken voorlopig geen nog toegevoegde waarde in second screens te zien. Dit blijkt uit een representatief onderzoek van onderzoeksbureau MarketResponse onder ruim 500 Nederlanders.

 

Second Screen: toevoeging of afleiding?

De laatste jaren is de manier waarop er televisie wordt gekeken enorm veranderd. Steeds minder huishoudens raadplegen de traditionele televisiegids, programma’s worden steeds vaker “on demand” gekeken en steeds meer wordt een second screen toegevoegd aan een programma. Programmamakers en zenders willen hiermee de kijker blijven boeien en de beleving rondom het programma vergroten. Met het nieuwe tv-seizoen voor de deur is het de vraag of de kijker wel echt zit te wachten op een aanbod op het tweede scherm. Is het tweede scherm een waardevolle toevoeging of een onnodige afleiding?

 

Second screen draagt bij aan binding met het programma

Uit het onderzoek blijkt dat het wel degelijk mogelijk is om via een second screen mensen meer te betrekken bij het programma. Ongeveer vier op de tien second screen gebruikers geven aan dat de betrokkenheid bij het betreffende programma verhoogd wordt door gebruik te maken van het second screen. Bij ruim vijf op de tien second screen gebruikers blijft de betrokkenheid bij een programma op hetzelfde niveau. Voor slechts een beperkt deel van de second screen gebruikers (slechts 6%) neemt de betrokkenheid af en is een second screen een afleiding.

 

Gebruik van second screens vooral hoog onder hoogopgeleide mannen

Eén op de tien Nederlanders heeft al wel eens gebruik gemaakt van een second screen. Vooral hoogopgeleide mannen (jonger dan 55 jaar) hebben al eens een second screen gebruikt tijdens het kijken van een tv-programma.
Van de Nederlanders geeft 8% aan zeker of waarschijnlijk dit najaar een second screen te gaan gebruiken als een televisieprogramma dat men kijkt dit aanbiedt. Men name hoogopgeleiden (13%) en mannen jonger dan 55 jaar (13%) geven aan dit van plan te zijn.

 

Kansen voor televisiemakers

Het onderzoek toont aan dat second screens aansprekend zijn voor een grote groep Nederlanders en de betrokkenheid bij het programma kan versterken. Hierbij is het uiteraard van belang dat de content op het tweede scherm relevant is voor de doelgroep. Vooral voor programma’s die zich richten op hoogopgeleiden liggen er kansen, aangezien de interesse voor een second screen onder deze doelgroep het hoogst is.

 

Ook Ster is overtuigd van de kansen die het second screen te bieden heeft. Arjan Buurman, algemeen directeur Ster: “Wij zien zeker de toegevoegde waarde van het gebruik van het second screen voor de tv. Het is veelbelovend en biedt veel kansen. En niet alleen tijdens programma’s, ook tijdens reclameblokken. Uit recent onderzoek blijkt dat 18% van de Nederlanders naar aanleiding van het reclameblok iets opzoekt op een second screen. Daarom hebben we Ster Extra gelanceerd. Met onze second screen app Ster Extra krijgt de kijker tijdens het reclameblok meteen speciaal voordeel, een winactie of extra informatie voorgeschoteld. Hierbij kun je denken aan extra korting, kans maken op een collectorsitem of dat je een auto een heel weekend op proef meekrijgt. Uit gebruikersonderzoek blijkt dat 43% van de gebruikers reclame kijken leuker vindt met Ster Extra. Dat biedt zowel voordeel voor de adverteerder als voor de kijker”.

 

Over het onderzoek:

Dit onderzoek is van 29 juli tot en met 12 augustus online uitgevoerd binnen De Onderzoek Groep, het panel van MarketResponse, onder een representatieve steekproef van 521 Nederlanders van 18 jaar en ouder.

 

www.marketresponse.nl

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie