Marmite campagne mikt op Nederlandse lovers & haters
14-11-2013 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 4027 | Tags:

 

You either love it or you hate it. Marmite, het merk achter de stroopachtige pasta met een ongekend sterke smaak richt haar pijlen vanaf november op de Nederlandse consument, met een actieve marketingcampagne getiteld Je moet ervan houden. Het meest iconische merk van Engeland is al sinds de start in 1902 polariserend: men houdt er hartstochtelijk van of haat het goedje hartgrondig. Ook in Nederland huist een trouwe schare fans, maar verreweg de meeste Nederlanders hebben Marmite nog nooit geprobeerd. "Hoog tijd dat de Nederlandse smaakpapillen verrast worden met een nieuwe ervaring", stelt internationaal marketingmanager Eoin Mullen van Unilever, waartoe het merk al sinds jaar en dag behoort.

 

Er is nauwelijks een product dat Britser is dan een potje Marmite. Tegelijkertijd zijn er weinig producten waarover de meningen zo uiteen lopen. Er zijn fanatiekelingen die geen dag zonder kunnen, maar ook velen die het bestempelen als culinaire wansmaak in een potje. Door deze contradictie heeft Marmite het geschopt tot een begrip in de Engelse taal. In Engeland is de zinsnede it's like Marmite een gemakkelijke manier om nieuwe omstreden producten te beschrijven en veel controversiële beroemdheden vergelijken zichzelf graag met het polariserende product.

 

Gewaagde marketingcampagnes
Marmite dankt haar iconische status - en de wonderlijke obsessie van het publiek - onder meer aan een rijke geschiedenis van gewaagde campagnes. Beroemd zijn de campagne My mate, Marmite van Ogilvy & Mather en de samenwerking met een andere Britse icoon, Paddington Bear. De meest toonaangevende campagne tot op heden werd bedacht door een creatief team van DDB Londen en is gebaseerd op een love / hate strategie. "Eerlijk zijn over het feit dat niet iedereen je product lekker vindt werkt zeker niet voor ieder merk, maar in het geval van Marmite heeft dat duidelijk bijgedragen aan het opvallende karakter en profiel." In plaats van de vele Engelsen te negeren die het product vreselijk vinden, werd gekozen voor een campagne die zowel haters als lovers sympathiek vinden.

 

Nederlandse Je moet ervan houden campagne
Sinds 2000 is Marmite onderdeel van het Unilever concern. Binnenkort gaat de Nederlandse versie van de love it or hate it' campagne van start, waarmee het niche-merk voor het eerst actief onder de aandacht van de Nederlandse consument wordt gebracht. Dit gebeurt onder meer door een billboard campagne en een verrassende sand printing actie, die onder andere wordt uitgerold op de Amsterdamse wallen. Ook worden de resultaten van een consumentenonderzoek gecommuniceerd. De campagne is ontwikkeld door PR STUNT.

 

www.prstunt.nl

www.unilever.com

 

Dit persbericht is gedistribueerd door ANP Pers Support

 

                                                                                                 Home

 

www.perssupport.nl/apssite/permalink/79317