Merkjournalisten van start - journalistieke content voor merken
08-02-2014 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 5218 | Tags:

Vandaag gaat het nieuwe bedrijf Merkjournalisten van start. Een poule van journalisten met een stevig trackrecord staat klaar om in opdracht van bedrijven content te maken met een journalistieke insteek. Alle vormen zijn leverbaar: tekst (voor zowel print als web), video, infographic of audio en combinaties daarvan. De producties komen onafhankelijk tot stand waardoor bij een productie de bio van de journalist geplaatst kan worden. Een bedrijf geeft het onderwerp aan en de journalist of een team van journalisten maakt vervolgens de content zonder inmenging van de opdrachtgever. Merkjournalisten speelt in op de toenemende behoefte van merken aan relevante content.

 

De initiatiefnemers zijn Theo van der Meer en Chantal Evers. Van der Meer is PR adviseur en eigenaar van Pradd. Evers is de eigenaar van four months en de Communicatiewinkel. Van der Meer: “Steeds meer merken gaan zelf content produceren. Te vaak is dat direct gericht op sales of een directe call to action. Consumenten haken dan af. Daarom is Branded Journalism zo in opmars. Journalisten zijn sterk in het beetpakken van een onderwerp om lezers en kijkers te trekken en te behouden. Op die trend springen wij in. We zetten daarbij in op de vorm waarbij de content door een merk zelf via de eigen kanalen wordt aangeboden. Dus op een blog, website, Facebookpagina, Youtube kanaal of een printmagazine. De andere vorm van Branded Journalism, waarbij bijvoorbeeld een krant de ruimte biedt aan merken om hun verhaal te vertellen laten we ongemoeid.”

 

Evers: “We hebben met de Communicatiewinkel en four months veel ervaring in het bij elkaar brengen van opdrachtgever en specialisten. Met Merkjournalisten bieden we bedrijven toegang tot goede journalisten die ieder een eigen niche hebben. Want diepgaande kennis van een branche of markt helpt in het maken van goede verhalen. We kunnen op maat het juiste team samenstellen zodat we iedere opdracht aankunnen en goede journalistieke producties kunnen leveren.”

 

Onafhankelijk

De artikelen of items worden gemaakt zoals dat bij een krant, magazine,Tv- of radioprogramma wordt gedaan. Op een onafhankelijke journalistieke manier. Een bedrijf geeft het onderwerp aan en Merkjournalisten gaan aan de slag. Zij gaan praten met de mensen die ze relevant vinden bij het onderwerp. Dat kan binnen het bedrijf van een opdrachtgever zijn maar ook daarbuiten. Het eindproduct komt tot stand zonder inmenging van een opdrachtgever. Zo is het mogelijk om de bio van de journalist(en) bij de productie te plaatsen. De lezer ziet op die manier dat de journalist volledig achter de inhoud staat en zijn of haar gang heeft kunnen gaan. Een journalist is op het moment dat hij voor Merkjournalisten aan de slag gaat niet in dienst bij een journalistiek medium. Zo wordt belangenverstrengeling voorkomen. En als een klant toch wil schaven? Dat mag en kan. Alleen dan bepalen de merkjournalisten of ze hun naam en bio bij de productie willen vermelden.

 

www.merkjournalisten.nl
 

 

    
 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie