Algemene Mediabeschouwingen: RTL wil zendtijd Nederland 3 vullen
18-09-2013 14:11:02 | Door: Nico Scherphuis | hits: 4229 | Tags:

Directeur Content van RTL Nederland - Matthias Scholten -  stelt op een bijeenkomst van MWG vanmiddag dat commerciële partijen de helft van de zendtijd van Nederland 3 zouden moeten vullen.

 

Op de jaarlijkse Algemene Mediabeschouwingen van MWG geven kopstukken uit de media hun mening op wat zou moeten veranderen in het landschap. Scholten zegt dat de NPO door bezuinigingsrondes jongeren heeft gebombardeerd tot meekijkdoelgroep en dat de NPO deze niet langer beschouwt als een op zichzelf staand kijkerspubliek.

 

RTL’s Scholten ziet deze beweging als een ernstige vernauwing van de publieke taak. Als de jeugd de toekomst heeft, dan geldt juist dat we voor deze groep een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid dragen.

 

Scholten benadrukt het belang van een sterke Nederlandse publieke omroep en dat betekent dat alle belangrijke doelgroepen van onze samenleving worden bediend met inhoudelijke programma’s.

 

Daarom heeft Scholten het idee om Nederland 3 voor 50% vrij te maken als Professional Generated Content-platform (PGC). Dit betekent dat na vaststelling van de richtlijnen en voorwaarden door de netmanager, alle professionele Nederlandse (commerciële) content-aanbieders vrij zijn content te produceren en uit te zenden bij Nederland 3. In overleg wordt een verdeelsleutel voor de beschikbare zendtijd bepaald en de derde partijen stappen risicodragend in. Ter compensatie delen zij mee in de STER-inkomsten die worden gegenereerd rond deze programma’s.

 

www.mwg.nl

www.rtl.nl

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie