Clipit/Van Hulzen: Nederlander op social media enthousiast over vakantie
03-09-2013 10:32:19 | Door: Nico Scherphuis | hits: 4443 | Tags:

Het beeld dat Nederlanders ook op vakantie altijd wat te zeuren hebben, kan worden bijgesteld. Dat is de belangrijkste conclusie van een social media onderzoek naar de belevenissen van Nederlanders op vakantie. De Nederlander is eigenlijk heel positief over het land, het vervoer en het verblijf. Het is niet gemakkelijk om ons vakantiegevoel te temperen; eigenlijk alleen door files, vertraging, gehaast en autopech grijpen we de smartphone om even lekker te klagen op social media.

 

 

 

Nu toch echt iedereen weer aan de slag is na de vakantieperiode, hebben de vaste monitoringpartners Clipit social media monitoring en Van Hulzen Public Relations de balans kunnen opmaken van hun onderzoek naar Nederlanders en hun vakantie op social media. Op basis van ruim 600.000 berichten die tussen 15 juni en 15 augustus zijn geplaatst op social media, is een helder beeld ontstaan van hoe Nederlanders hun vakantie hebben beleefd.

 

Favoriete vakantielanden

Op basis van het aantal berichten bestaat de top-5 van favoriete vakantielanden deze zomer uit Frankrijk, Spanje, Duitsland, Italië en Turkije. De toppositie van Frankrijk met 20.000 is te verklaren door de populariteit van het land, maar ook door de vele vakantiegangers die door Frankrijk reizen om hun bestemming te bereiken. Over de gehele linie is de vakantieuittocht na 1 juli pas echt losgebarsten. Na die datum is een toename in het aantal berichten zichtbaar. Gemiddeld 80% van de berichten over de landen in de top-5 is positief.

 

Het liefst met de auto op vakantie

Naast de favoriete vakantielanden is onderzocht op welke manier Nederlanders het liefst op vakantie gaan. Met stip op 1 staat de auto, gevolgd door het vliegtuig en op gepaste afstand de trein/bus. Klagen doen we het minst over reizen met het vliegtuig en het meeste over de autoreis. Voor reizen met de auto gelden files als de grootste bron van ergernis, gevolgd door autopech onderweg. Bij vliegreizen daalt de goede stemming van Nederlanders vooral door vertragingen, boetes (zoals extra betalen voor meer bagagegewicht) en de vraag of we het vliegtuig door al het gehaast überhaupt wel halen. De kleinste groep Nederlanders is met de bus of trein op vakantie geweest. Belangrijkste punt van irritatie van deze groep is ook vertraging en files.

 

Hotel en camping allebei populair

Afgaande op het onderzoek hebben bijna net zoveel mensen de vakantie op een camping doorgebracht als in een hotel. De aantallen zijn, opvallend genoeg, nagenoeg gelijk. De Nederlander is tevreden over het verblijf, in beide gevallen is 75% van de berichten positief. Mensen die verblijven in een hotel geven aan dat zij hier met name voor kiezen vanwege de luxe die ze op vakantie willen ervaren.

 

www.clipit.nl

www.hulzen.nl

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie