Netflix heeft rechten SXSW award winnende documentaire Print the Legend
01-04-2014 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 3583 | Tags:

Netflix heeft de rechten verkregen van de 3D printing film Print The Legend, die op het 2014 SXSW Film Festival de Special Jury Recognition Award won voor het beste script in de categorie documentaires. Deze Netflix Original-documentaire geeft een kijk achter de schermen van de beste Amerikaanse 3D printing bedrijven die vechten voor dominantie in het snel ontwikkelende, baanbrekende terrein van 3D printen. De film gaat in 2014 exclusief in première op Netflix en zal beschikbaar zijn voor streaming in alle regio’s waar Netflix beschikbaar is.

 

3D-printen verandert de wereld – van het printen van menselijke organen en wapens tot het ontmantelen van de mondiale industriële infrastructuur door thuisproductie mogelijk te maken. Het is de nieuwe Industriële Revolutie. Print the Legend volgt de mensen die er alles aan doen om het 3D-printen naar jouw desktop en in jouw leven te brengen. Voor de winnaars ligt rijkdom – en het schrijven van geschiedenis – in het verschiet. Print the Legend is een 3D Printing documentaire, die een techniek vangt in het midden van zijn ‘Macintosh Moment’ en bovenal een meeslepend verhaal vertelt over wat er nodig is voor ‘the American Dream’.

 

“Het komt zelden voor dat een film geschiedenis dat nog in de maak is vastlegt en dit is precies wat Luis Lopez en Clay Tweel op bekwame wijze gedaan hebben, door de vervoering en het verraad in beeld te brengen die jonge ondernemers ervaren in de baanbrekende technologie van 3D printen,” zegt Lisa Nishimura, Netflix VP van Original documentaires en comedy. “De documentaire geeft een meeslepende kijk in een technologie die de spelregels verandert en voor het breekpunt van een fantasiewereld kan zorgen: van een aantal geobsedeerde visionairs naar een must have technologie voor elk huishouden.”

 

“Vanaf de dag dat we wisten dat de wereld van 3D printing onze focus zou zijn, dachten we ‘zou het niet fantastisch zijn om onze wereldpremière op SXSW te hebben en dan aan Netflix te verkopen’”, aldus Luis Lopez, Clay Tweel en producent Steven Klein. “In première gaan voor het meest tech-minded en ondernemende festivalpubliek ter wereld en daarna samenwerken met het documentaire distributieteam van Netflix – dat briljant op het snijvlak van de distributie werkt – is echt een droom die uitkomt.”

 

De film laat de mensen achter de machines zien en stelt lastige vragen over de creatieve drive van de industrie om consumenten in staat te stellen alles te produceren, van snuisterijen tot pistolen. In de documentaire zien we provocateur Cody Wilson die zijn printbare pistoolbestanden uploadt naar internet, waardoor een wereldwijde mediastorm ontstaat. De basis van de film is het kernverhaal over de opkomst en uitdagingen van start-ups MakerBot en Formlabs als zij strijden om consumentenmodellen uit te brengen en het verhaal van hun markt te controleren om te concurreren met gevestigde industriële spelers Statasys en 3D Systems.

 

Print the Legend werd geregisseerd, gefilmd en bewerkt door Luis Lopez & Clay Tweel (Make Believe en The King of Kong) en geproduceerd door Steven Klein Make Believe). Het project werd ontwikkeld en geproduceerd door Chad Troutwine (Freakonomics), Dan O'Meara (By The People: The Election of Barack Obama) en Exhibit A, waaronder producer Seth Gordon (Undefeated, Mitt, The King of Kong) en Executive Producer Mary Rohlich (Make Believe), die Clay, Luis en Steven aanbrachten. De film werd gefinancierd door Audax Films, geleid door co-producer Andrew Kortschak en Executive Producer Walter Kortschak (Gore Vidal: The United States of Amnesia) en Troutwine.

 

www.netflix.com