Nielsen: 65 procent van online consumenten wereldwijd overweegt binnen twee jaar aanschaf auto
15-04-2014 16:30:01 | Door: Nico Scherphuis | hits: 3966 | Tags:

 

65 procent van de online consumenten wereldwijd overweegt binnen twee jaar een nieuwe of gebruikte auto aan te schaffen. Dit blijkt uit onderzoek van Nielsen, een wereldleider op het gebied van marketinginformatie. De vraag naar auto’s zal het sterkst zijn in Latijns-Amerika (75%), Midden-Oosten en Afrika (75%) en Azië-Pacific (72%). Meer dan de helft van de Noord-Amerikanen (56%) en de helft van de Europeanen (50%) verwacht in de komende 24 maanden een nieuwe of gebruikte auto te kopen.

 

Van de 32 onderzochte markten in Europa is de aankoopintentie in Nederland met 31% het laagst. ”Dat betekent een ultra-competitieve markt voor autofabrikanten die om de gunst van een kleiner aantal potentiële klanten moeten gaan strijden”, aldus Eleni Nicholas, Nielsen Senior Vice President Automotive in Europe.

 

“Bij de ontwikkeling van een marketingstrategie is het van vitaal belang om verbanden te leggen tussen de wereldwijde vraag naar auto’s, sentiment bij consumenten en mediaconsumptiegedrag, zodat de juiste consumenten met de juiste automerken in contact komen”, zegt Pat Gardiner, president van Nielsen Automotive. “Zoals te verwachten was bieden de markten in Azië-Pacific en Latijns-Amerika enorme groeipotentie voor de auto-industrie. Of dit potentieel ook daadwerkelijk  benut wordt, hangt in belangrijke mate af van marketeers. Zij moeten die potentiële kopers kunnen identificeren, ze begrijpen en effectief in kunnen spelen op hun eisen en wensen. Met name online platforms bieden unieke mogelijkheden om deze kopers te bereiken.”

 

Aan het wereldwijde onderzoek van Nielsen naar de vraag naar auto’s (Nielsen Global Survey of Automotive Demand) deden meer dan 30.000 respondenten in zestig landen mee. Doel was inzicht te krijgen in waar de vraag naar auto’s het grootst is en om te ontdekken welke emotionele en financiële motieven de meeste invloed hebben op de koopintentie voor een nieuwe of gebruikte auto. Deze bevindingen zijn geïntegreerd met de resultaten van een studie (in elf landen) naar het mediaconsumptiegedrag. Die studie had als doel om te bepalen via welke mediaplatforms autoreclame het beste werkt en welke websites autokopers het beste helpen in hun zoektocht naar een nieuwe of gebruikte auto.

 

In Azië-Pacific is de koopintentie voor nieuwe auto’s het hoogst met 65%, terwijl 7% van de respondenten aangaf een tweedehands auto te willen kopen binnen twee jaar. Respondenten in Latijns-Amerika gaf 47% aan een nieuwe auto te willen kopen en 28% een gebruikte auto. Dat is vergelijkbaar met het Midden-Oosten en Afrika (45% nieuw en 30% gebruikt) en Noord-Amerika (34% nieuw en 22% gebruikt). In Europa gaven juist meer respondenten aan een gebruikte auto (28%) te kopen binnen twee jaar in plaats van een nieuwe auto (22%).

 

“Marketeers moeten afstappen van een aantal aannames met betrekking tot de factoren die van invloed zijn op kopers van nieuwe of gebruikte auto’s of consumenten die voor het eerst een auto kopen en consumenten die al een auto bezitten”, zegt Gardiner. “Als ze de factoren die de koopbeslissing beïnvloeden doorgronden, zijn ze veel beter in staat om hun marketingstrategie af te stemmen op de unieke behoefte van autokopers in hun markt.” Of het nu om nieuwe of gebruikte auto’s gaat, de koopintentie is het hoogst in zich ontwikkelende landen als India (83%), Brazilië (82%), Indonesië (81%), Thailand (79%), Mexico (79%) en China (78%).

 

Online adverteren en content doen het goed bij autokopers

Consumenten geven aan dat online advertenties de meeste invloed hebben in het aankoopproces van een nieuwe auto, volgens het Nielsen Media Consumption Survey (2012-2013) dat gehouden werd in elf landen. Bijna de helft van de respondenten (46%) gaf aan dat online advertenties heel goed helpen bij de overweging om een nieuwe auto aan te schaffen. Voor televisiereclame is dat 42%, gevolgd door tijdschriften met 32%, dagbladen met 29%, 21% voor mobile en 20% voor radio. Online advertenties hebben het meeste effect in India (74%), gevolgd door Brazilië (69%), China (60%), Thailand (58%) en Rusland (51%).

 

Volgens het onderzoek van Nielsen zijn de websites van autofabrikanten (65%) de meest informatieve sites voor de aankoop van een auto, gevolgd door review sites (41%), andere informatieve sites van derde partijen (38%) en sites van dealers (38%). Eenderde van de respondenten wereldwijd heeft het meest aan social media en ongeveer een kwart aan video sites met filmpjes over het product. “Wereldwijd ontwikkelt online zich als een platform waarmee kopers bereikt kunnen worden”, volgens Gardiner. “Autokopers kijken ook steeds vaker naar de eigen sites van automerken (Original Equipment Manufacturer (OEM)-branded sites), wat betekent dat marketeers serieus aandacht moeten besteden aan de effectiviteit van deze owned media.”

 

Passie voor autorijden beïnvloedt autoverkopen

Volgens het Nielsen onderzoek is de passie voor autorijden, naast financiële aspecten, voor 84% van de respondenten de belangrijkste drijfveer  bij de aankoop van een auto. Het voorzien in een behoefte aan transport (63%) of de auto als statussymbool (62%) zijn andere motieven die de vraag naar auto’s stimuleren.

 

In vergelijking met het wereldwijde gemiddelde van 62% zien Nederlander de auto veel minder als statussymbool (18%) en veel meer als een transportmiddel (74%). De passie voor autorijden daarentegen is onder Nederlandse consumenten echter, net als in de rest van de wereld, ook hoog (73%).

 

“Autofabrikanten zijn zich zeer bewust van de emotionele aspecten die een sterke rol spelen bij autokopers. De sleutel voor automerken ligt bij het juist overbrengen van die boodschap bij de juiste doelgroep,” zegt Gardiner. “Als automarketeers weten dat consumenten status belangrijk vinden, dan moet focus bij de de verkoopinspanningen daarop gericht zijn. Hetzelfde gaat op als gebruiksgemak, financiële motieven of de passie voor autorijden belangrijk is voor een autokoper.”

 

Uit de gegevens van Nielsen blijkt dat de passie voor autorijden bij bestaande autobezitters de belangrijkste reden is om een nieuwe auto aan te schaffen in Azië-Pacific (86%), terwijl 75% ook status en het beschikken over een vervoermiddel (69%) als belangrijke drijfveer noemen. De passie voor autorijden is in het Midden-Oosten / Afrika (85%) en Latijns-Amerika (83%) ook de belangrijkste drijfveer voor bestaande autobezitters om een nieuwe auto te kopen. Status is in beide regio’s duidelijk van minder belang (69% Midden-Oosten / Afrika; 49% Latijns-Amerika), gevolgd door het hebben van een transportmiddel (56% Midden-Oosten / Afrika; 44% Latijns-Amerika). De auto wordt in Noord-Amerika (51%) en vooral Europa (42%) niet per se als statussymbool en als reden om een nieuwe auto te kopen, gezien. De passie voor autorijden is in beide regio’s wel hoog (80% Noord-Amerika; 82% Europa), gebruik is de tweede motivator (71% Noord-Amerika; 56% Europa).

 

Over de Nielsen Global Survey of Automotive Demand

De Nielsen Global Survey of Automotive Demand werd uitgevoerd tussen 14 augustus en 6 september 2013. Meer dan 30.000 online consumenten in zestig landen in Azië-Pacific, Europa, Latijns-Amerika, Midden-Oosten, Afrika  en Noord-Amerika namen deel aan het onderzoek.

 

De steekproef is samengesteld op basis van quota voor leeftijd en geslacht per land, gebaseerd op de internetgebruikers in elk land. De data is gewogen om representativiteit voor internet consumenten te waarborgen.  De maximale foutmarge is +/- 0.6%.  Dit Nielsen onderzoek is alleen gebaseerd op het gedrag van respondenten die toegang hebben tot internet. De internetpenetratie varieert per land. Voor de rapportage van de onderzoeksresultaten wordt een minimum internetpenetratie van 60% gehanteerd of een minimum populatie van internet gebruikers van 10 miljoen. De ‘Nielsen Global Survey’, inclusief de ‘Global Consumer Confidence Index’, wordt sinds 2005 uitgevoerd.

 

Over de Nielsen Media Consumption Study

De Nielsen Media Consumption Study werd gehouden in 2012-2013. Meer dan 85.000 consumenten in elf landen (Australië, Brazilië, China, Frankrijk, Duitsland, India, Italië, Rusland, Spanje, Thailand en het Verenigd Koninkrijk) namen deel aan het onderzoek dat zowel online als offline werd uitgevoerd.

 

www.nielsen.com

 

Banner