Nieuwe look & feel tabletversie Startpagina
10-07-2014 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 4313 | Tags:

Startpagina komt met een compleet nieuwe tabletversie. "Uit onderzoek onder onze gebruikers en uit clickgedrag-analyses, blijkt dat er op tablet behoefte is aan een ander soort categorisatie van onderwerpen dan op de desktop- en mobiele versie. De tabletgebruiker is vooral bezig met actualiteiten en is geïnteresseerd in vakantie, entertainment en het opdoen van inspiratie: de reden dat deze thema’s als categorie zijn gespecificeerd. Ook is het design aangepast. Meer kleur, visueel aantrekkelijk en met een heldere structuur, zodat de gebruiker zo snel mogelijk bij het gewenste resultaat is. En dat zien wij terug, gezien de stijgende lijn in gebruik", aldus Merel Gianotten, Manager Directories Sanoma.

 

 

De piek in het gebruik van Startpagina op tablet is duidelijk ‘s avonds tussen 19:00 en 23:00 uur. Op de bank met de tablet op schoot, wordt er veel geklikt op links in de thema’s mode & warenhuizen, vakantie & vrije tijd en doe-het-zelf. De onlinebestedingen nemen daarbij toe: online uitgaven in 2014 via tablet zullen naar verwachting bijna 70% stijgen t.o.v. 2013*. “Wij constateren daarbij dat het clickaandeel van veilingen, dagaanbiedingen, mode en juwelen op tablet relatief groot is (meer dan twee keer zo groot als op andere apparaten). Boeken, drogisterijen en gezondheid doen het betrekkelijk goed (een kwart meer clicks in vergelijking met andere devices). Én er worden meer spelletjes gespeeld: het clickaandeel van games op tablet in vergelijking met desktop en mobiel is bijna anderhalf keer zo groot”, vervolgt Gianotten.

 

Gezinsproof

De tablet lijkt door het gehele gezin gebruikt te worden, gezien de diversiteit aan clicks. Deze aanname wordt versterkt doordat onderwerpen als bijvoorbeeld dating in clicks minder prominent naar voren komen dan bij mobiel. Een smartphone is net wat meer privé en wordt niet door het gezin gedeeld. Op mobiel wordt dan ook anderhalf keer zo vaak op datinglinks geklikt ten opzichte van andere devices.

 

Groei in gebruik

De speciaal voor tablet geoptimaliseerde categorieën zijn ook voor adverteerders interessant, omdat het de mogelijkheid biedt altijd in een relevant Umfeld te staan. Een vereiste, aangezien de online bestedingen en de activiteit op tablet toenemen. Ook de human touch blijft centraal staan op tablet bij Startpagina. Dit geldt niet alleen voor de categorieën, maar ook voor het zoeken naar informatie. Zo maakt de redactie een voorselectie in de zoekresultaten en krijgt de gebruiker een nog relevanter overzicht. De gecategoriseerde linkselectie en snelle resultaten zorgen dan ook voor meer activiteit op tablet (stijging clicks van 15%).

 

 

www.sanoma.nl

www.startpagina.nl

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie