NOS: Nederland in de greep van het WK
14-07-2014 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 4525 | Tags:

Het wereldkampioenschap voetbal in Brazilië heeft de afgelopen maand letterlijk heel Nederland in zijn greep gehouden. Na 32 WK-dagen, met zo’n 116 uur live voetbal en op alle dagen het WK Journaal en Studio Brasil, blijkt dat het WK op televisie bij de NOS is gevolgd door bijna 15 miljoen Nederlanders (97%). Ook de NOS-berichtgeving via de speciale WK-site en de apps, mocht zich verheugen in een miljoenenpubliek.

 

Jan de Jong, algemeen directeur van de NOS, kijkt tevreden terug op de WK-operatie: Het Nederlands elftal heeft fantastisch gepresteerd en dat heeft ons enorm geholpen. Zo eerlijk moet je zijn. Tegelijkertijd ben ik heel trots op de afdelingen sport en nieuws. De programma’s op radio en televisie waren vernieuwend, fris, creatief en gewoon heel goed. En op de digitale media hebben de apps en de site het ongelooflijk goed gedaan. Onze aanpak smaakt het publiek heel goed. Zoals dat gelukkig eerder met Sotsji ook het geval was. Letterlijk heel Nederland kijkt en luistert naar de NOS. We lijken op de goede weg.”

 

Nederland blijkt WK-verslaafd

De Nederlandse televisiekijkers bleken echte ‘WK-verslaafden’. De 15 miljoen bereikte tv-kijkers keken gemiddeld maar liefst 32 uur per persoon en zij zagen gemiddeld 19 wedstrijden. Deze verslaving bleek nóg iets erger te zijn bij mannen: mannen zagen gemiddeld 23 duels, terwijl vrouwen naar gemiddeld 16 wedstrijden keken. Overigens zijn circa 2,9 Nederlanders echte ‘diehards’; zij zagen minstens de helft van de 64 wedstrijden.

 

En Nederland-Argentinië gaat met gemiddeld 9,1 miljoen kijkers de boeken in als meest bekeken televisieprogramma ooit. Maar ook de duels zónder Oranje werden goed bekeken (gemiddeld 2,3 miljoen kijkers), met als uitschieter de finale tussen Duitsland en Argentinië, die werd gevolgd door 5,9 miljoen voetballiefhebbers.

 

Het WK Journaal en Studio Brasil konden zich bovendien verheugen in een miljoenenpubliek. Gemiddeld trok Studio Brasil, het nieuwe programmamet Henry Schut, Hugo Borst en Messi in de Hilversumse huiskamer, ruim 1,6 miljoen kijkers. Naar het WK Journaal, dat dit keer was ingebed in Studio Brasil, keken 2,4 miljoen mensen.

 

NOS.nl/wk2014

Anders dan de Olympische Winterspelen van eerder dit jaar, waar de sport vooral overdag plaatsvond, was dit WK echt een tv-evenement. Toch ging het ‘Sotsji-record’ (6,1 miljoen unieke bezoekers in totaal) aan diggelen: in totaal raadpleegden 10,8 miljoen unieke bezoekers de speciale WK-site. Het verkeer naar de WK-site was vooral hoog op de dagen ná de duels van Oranje, met een uitschieter na Nederland-Costa Rica op zondag 6 juli van 1,6 miljoen bezoekers.

 

Mobiel

De NOS FIFA WK app, waarmee onder meer alle goals vanuit verschillende camerastandpunten konden worden teruggekeken, was eveneens een klapper: al na het eerste weekend telde deze app meer dan een half miljoen gebruikers. Nooit eerder was een app van de NOS zo snel zo succesvol. In totaal is deze app 900.000 keer gedownload. Ook de ‘gewone’ NOS-app profiteerde van het WK en werd aanzienlijk meer gedownload én gebruikt tijdens het WK.

 

 

www.nos.nl

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie