nrc.next lanceert zaterdagkrant
09-10-2013 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 11078 | Tags:

 

nrc.next verschijnt vanaf 12 oktober niet vijf, maar zes keer per week. Met dit initiatief wil de uitgever het succes van de lancering in de werkweek uitbreiden naar het weekend. next zaterdag is een compacte kwaliteitskrant die de lezer verdieping en inspiratie biedt. Met 2 euro per nummer is next zaterdag ook meteen de meest betaalbare zaterdagkrant. next zaterdag is compact, gunstig geprijsd en kent één vaste bijlage: Offline. De bijlage van next zaterdag  krijgt een -nog handzamer- formaat, de helft van de normale krant.

 

Hoofdredacteur Hans Nijenhuis: “De bestaande, uitgebreide dagbladen op zaterdag zijn geweldig voor wie daarvan houdt. Deze zaterdagkrant biedt een scherpe selectie en een positieve toon.”

 

Net als bij de oprichting van nrc.next in 2006 wil de uitgever met deze uitbreiding nieuwe lezers winnen voor kwaliteitsjournalistiek. next zaterdag is een krant die de lezer helpt de wereld te begrijpen op een manier die inspireert en tijd bespaart. Dat betekent scherp kiezen. Niet met lifestyle, maar met longreads en bijdragen van experts over technologie, psychologie en recht. De nieuwe krant wordt gemaakt door de huidige redactie, die daarvoor is uitgebreid met vijf journalisten. Bestsellerauteur Paulien Cornelisse en actrice Georgina Verbaan krijgen een vaste column.

 

Vanaf 12 oktober 2013 ligt next zaterdag elke zaterdagochtend bij 7.000 verkooppunten in heel Nederland en is te koop voor 2 euro. Voor de huidige abonnees die doordeweeks nrc.next ontvangen en op zaterdag NRC Weekend verandert er niets. Iedereen die geïnteresseerd is in de nieuwe uitgave kan contact opnemen met de klantenservice van NRC. next zaterdag kent een startoplage van 20.000 exemplaren.

 

Wie zijn de nieuwe journalisten?

 

 

Tom Vennink (23) - master International Political Economy aan King’s College Londen. Sportcommentator bij video’s op sportsites, webjournalist voor Livestrong Nederland (kankerbestrijding), medewerker Provinciale Zeeuwse Courant. Fietste solo van Enschede naar Madrid en liep een marathon.

 

 

Maral Noshad Sharifi (24) - master journalistiek (met Fullbright beurs) aan Columbia Graduate School of Journalism, schreef voor theuptownchronicle.com en vertaalde vanuit het Farsi voor The New York Times.

 

 

Merlijn Kerkhof (26) - master journalistiek Universiteit van Amsterdam, vooropleiding conservatorium elektrische gitaar, producer voor De Klassieken, Radio 4, invallend gitarist bij The Amazing Stroopwafels, publicaties in De Volkskrant, Trouw, Tijdschrift voor Oude Muziek en Hand in Hand (magazine van Feyenoord supportersvereniging).

 

 

Thomas de Veen (26) - master Nederlandse taal & cultuur Universiteit van Amsterdam, medewerker en invalredacteur bij NRC Boeken, medewerker Kidsweek en, van 2003 tot 2006, oprichter en hoofdredacteur van Zweinstein Club / De Avondprofeet (website en nieuwsbrief voor fans van Harry Potter). Verder publicaties in Vrij Nederland en Roeien, het maandblad van de KNRB.

 

 

Kim Bos (28) - School voor Journalistiek Utrecht, Schrijversvakschool, Duitsland-correspondent voor Financieel Economische Tijd, medewerker Vrij Nederland, Humo en Mister Motley. workshopleider.

 

Over NRC Media

NRC Media is uitgever van NRC Handelsblad, nrc.next en nrc.nl. De betaalde oplage van NRC Handelsblad bedraagt gemiddeld 203.000 kranten en bereikt 502.000 lezers. nrc.next heeft een betaalde oplage van 74.000 exemplaren. De krant bereikt 304.000 lezers. De website nrc.nl heeft 4,5 miljoen unieke bezoekers per maand.

 

www.nrc.nl

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie