Olympische schaatsers kiezen massaal voor Social Media
10-02-2014 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 4790 | Tags:

Honderdduizenden schaatsfans volgen de Olympische Winterspelen 2014 via Social Media. De eerste 3 dagen hebben spectaculaire cijfers opgeleverd van het aantal volgers van de Nederlandse schaatsploeg in Sotchi en het aantal kijkers naar exclusieve foto's.

 

Voor het eerst is er sprake van zeer grote acceptatie van Social Media door de Olympische wintersporters. In Vancouver (2010) zaten er maar enkele sporters op Twitter, nu zit er nog maar 1 Nederlandse Olympiër niet op Twitter. Sven Kramer en Ireen Wüst deelden de afgelopen dagen hun overwinning ook uitgebreid op Social Media en dat had de volgende spectaculaire cijfers tot gevolg.

 

Sven Kramer

Twittergroei (@svenkramer86): 103.000 - 128.000
Facebookgroei: 44.000 - 102.000
Instagram: 11.000 - 21.000

 

Ireen Wüst

Twittergroei (@ireenw): 42.000 - 63.000
Facebookgroei: 4.538 - 15.500
Instagram: 3.450 - 10.000

 

Sven's selfie tijdens de huldiging in het Holland Heineken Huis werd meer dan 1.500 keer geretweet en kreeg bijna 250.000 "likes" (een bereik van 3,5 miljoen mensen). Ireen's foto samen met roomie Koen Verweij kreeg meer dan 700 RTs en 50.000 likes (1.500.000 mensen bereikt op Facebook).
Deze aantallen schieten nog steeds verder omhoog.

 

TVM heeft afgelopen half jaar veel aandacht besteed aan Social Media binnen de TVM schaatsploeg. Met een drietal trainingen en gerichte persoonlijke feedback hebben de schaatsers zich Facebook, Twitter en Instagram eigen gemaakt.
Dit kijkje achter de schermen en in het leven van de topschaatsers past in het al langer lopende content beleid van de TVMschaatsploeg en sluit naadloos aan bij de visie op transparantie die de verzekeraar heeft.

 

Gijsbregt Brouwer, social media expert voor atleten, zegt hierover:
"De Olympische Spelen van de selfie zijn een feit: de #selfielympics. Nog nooit hebben we de Olympiërs van zo dichtbij kunnen volgen. Wat opvalt is hoe natuurlijk het gebruik van social media is. De atleten maken lol, moedigen elkaar aan en houden contact met het thuisfront. Vooral de kamergenoten Koen Verweij en Ireen Wüst zijn geweldig om te volgen."

 

Er dreigt door het succes zelfs een wedloop te ontstaan tussen de Social Media en traditionele media. "Impact van de Social Media tijdens de Olympische Spelen is enorm. De selfie van Sven en de foto van Ireen en Koen samen bereiken miljoenen mensen via Facebook en Twitter en wedijveren daarmee met TV, het sportmedium bij uitstek."

 

Ook TVM verzekeringen steunt als sponsor van Ireen Wust, Sven Kramer en Koen Verweij het actieve optreden van de sporters op de Social Media.
Manager Corporate Communicatie Jaap Stalenburg:"Het is voor ons meer dan alleen maar sponsor activatie. We zien het ook als een aanvulling op de reguliere sportverslaggeving waarbij je het totale verhaal rondom een sportprestatie vertelt. Daarom volgen we ook al 10 jaar de ploeg met een professionele cameraploeg en stellen we de beelden beschikbaar aan omroepen uit de hele wereld. Van Omroep Brabant tot de NBC. We staan voor een zo maximaal mogelijke transparantie en het complete verhaal rond een sportprestatie." 

 

www.tvmschaatsploeg.nl

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie