[Onderzoek] Adobe: recordopbrengst via social media voor retailers
30-01-2014 16:11:11 | Door: Nico Scherphuis | hits: 4665 | Tags:

Adobe heeft de resultaten bekendgemaakt van haar Q4 2013 Social Media Intelligence Report waarin paid, earned en owned social media ontwikkelingen zijn geanalyseerd. Het onderzoek laat zien dat Facebook, Twitter, Pinterest en Tumblr verantwoordelijk waren voor een grote stroom kwalitatieve traffic naar retail websites in Q4 2013. De opbrengst per bezoek (Revenue Per Visit) nam toe via alle social kanalen.  De opbrengst per bezoek van Tumblr nam toe met 340 procent year-over-year (YoY), gevolgd door Pinterest met een groei van 244 procent, Twitter 131 procent en Facebook met een stijging van 72 procent. De data bevestigen bovendien dat Facebook steeds meer concurrentie krijgt, nu het aandeel van Twitter en Pinterest in bezoeken aan retail websites, ten opzichte van het voorgaande jaar, het snelst groeit met respectievelijk 125 en 89 procent. 

 

De analyse is gebaseerd op geaggregeerde en geanonimiseerde data van retail, media, entertainment en travel websites tussen Q4 2012 en Q4 2013, waaronder 240 miljard Facebook advertentie-impressies, meer dan 1,5 miljard Facebook posts, 500 miljoen unieke bezoekers van social netwerksites en 6,3  miljard social engagements op Facebook, inclusief comments, shares en likes. Paid social data is gefilterd uit Adobe Marketing Cloud data.

 
“We verwachten dat de concurrenten van Facebook in 2014 snel meer marktaandeel zullen verkrijgen door innovatieve paid media-opties toe te voegen”, stelt Tamara Gaffney, principal analyst Adobe Digital Index bij Adobe. “Het optimaliseren van campagne-uitgaven binnen social mediakanalen en het vinden van de juiste balans tussen CPC (Costs Per Click) en CPM (Costs Per Mille) om de ROI te verhogen wordt nog belangrijker.”

 

Aanvullende resultaten zijn:
 

  • Paid Social Trends: Facebook-advertenties worden steeds aantrekkelijker voor marketeers door de toenemende engagement van consumenten. De click through rates van Facebook-advertenties zijn gestegen met 365 procent YoY en Facebook CPMs (kosten per duizend impressies) zijn toegenomen met 437 procent. De costs per click van Facebook zijn gelijk gebleven ten opzichte van het voorgaande jaar, met uitzondering van een piek van 29 procent tijdens de zomerperiode. Het aantal clicks per Facebook-advertentie is gestegen met 125 procent YoY.

 

  • Owned Social Trends: de opbrengst per bezoek bereikte een recordhoogte binnen social mediakanalen, vooral tijdens de zomerperiode, met een kwartaal over kwartaal verbetering voor Twitter (84 procent), Pinterest (69 procent), Tumblr (38 procent) en Facebook (31 procent). Terwijl Facebook nog altijd de meeste traffic genereert, zorgde Pinterest in het Verenigd Koninkrijk in Q4 voor meer opbrengsten dan Facebook. Naar verwachting haalt Pinterest komend jaar in de VS Facebook in als het gaat om opbrengsten per bezoek.

 

  • Earned Social Trends: de social engagement met posts van merken op Facebook nam toe met 180 procent YoY en het aantal impressies per post van merken steeg met 150 procent YoY. Posts waarin merken gebruik maakte van een afbeelding zorgde voor 650 procent meer engagement dan reguliere tekst posts (stijging van 10 procent), terwijl posts met links, tekst of video juist minder engagement opleverde ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.

 

Over Adobe Digital Index

Adobe Digital Index publiceert onderzoek over digital marketing en andere onderwerpen die aansluiten bij de interesse van senior marketing en e-commerce professionals binnen verschillende industrieën.  Onderzoek is gebaseerd op analyse van geselecteerde, geanonimiseerde en geaggregeerde data van meer dan 5.000 ondernemingen wereldwijd die gebruik maken van de Adobe Marketing Cloud om bruikbare data te verzamelen en activiteiten op hun website te analyseren.

 

Over Adobe Marketing Cloud

Adobe biedt een dienst die alle behoeften van digitale marketeers samenbrengt in één platform, de Adobe Marketing Cloud. Het bevat een complete set analytics, social, advertising, targeting en web experience management en cross-channel campagnemanagement oplossingen. Samengebracht in een social-enabled en realtime interface, komen marketeers alles te weten over hun campagnes en kunnen zij met behulp van analyse sneller en slimmer inzicht krijgen in data om vervolgens tot actie over te gaan. Kijk voor meer informatie op www.marketing.adobe.com.

 

www.adobe.nl 

www.marketing.adobe.com

www.facebook.com/AdobeBenelux

 

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie