[Onderzoek] Beslist.nl: Mannen zoeken tijdens lunch nieuwe hamer, vrouwen een nieuw topje
22-08-2013 20:36:50 | Door: Nico Scherphuis | hits: 5407 | Tags:

In de ochtend hebben we andere behoeften dan in de avond. Dit is ook duidelijk terug te zien in ons (online) zoekgedrag. Beslist.nl analyseerde gebruikersdata van 3 miljoen (geanonimiseerde) bezoekers, om te achterhalen welke producten op welk tijdstip en op welke dag éxtra gewild zijn.

 

Zowel per dagdeel als per dag van de week zijn duidelijke verschillen te zien. Zo wordt de ochtend besteed aan het zoeken van gezondheidsproducten of nieuw gereedschap, terwijl in de avonduren naar schoenen en camera’s wordt gezocht.

 

Voor vrijwel iedere productgroep zijn er één of meerdere dagen waarop de vraag groter, of juist kleiner is. Schoenen zijn hierop echter een uitzondering. De zoektocht naar een nieuwe aanwinst voor de schoenenkast duurt de hele week.

 

De maandag is in bijna alle productgroepen het drukst, behalve bij camera's, speelgoed en vooral meubels. Dit laatste vergelijk je op zondag, wellicht om het op de “offline” meubelboulevard bekeken meubilair nog even online op te zoeken.

 

Het zoeken naar speelgoed gebeurt veel na schooltijd (tussen 15:00 en 17:00 uur), maar toch ook wel als de meeste kinderen al naar bed zijn, na 20:00 uur.

 

Bikini's en gezondheidsproducten zijn elkaars tegenpolen. In de ochtend en rond de lunchtijd zoekt men verhoudingsgewijs 30% vaker naar gezondheidsproducten. Bikini’s worden daarentegen 's middags en 's avonds 20% vaker bekeken.

 

Tijdens de lunchpauze zoeken mannen naar gereedschap en barbecues. Vrouwen zoeken op dit moment naar gezondheidsproducten. Aan het eind van de middag zijn DVD's, schoenen, mobiele telefoons en vooral bikini's het populairst.

 

www.beslist.nl

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie