[Onderzoek] Adobe: De helft van de marketeers is onzeker over online vaardigheden
26-09-2013 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 3799 | Tags:

Uit onderzoek van Adobe blijkt dat marketeers niet zeker zijn van hun vaardigheden en kwaliteiten voor het meten van de effectiviteit van hun campagnes. Voor het onderzoek, Digital Distress: What Keeps Marketers Up at Night?, zijn ruim 1.000 Amerikaanse marketing professionals ondervraagd en dit biedt enkele nieuwe interessante inzichten. De uitkomsten van het onderzoek worden gepresenteerd tijdens de jaarlijkse Advertising Week-conferentie in New York (23 -27 september), het grootste evenement voor marketing professionals in de VS.

 

Uit het onderzoek blijkt dat het zelfvertrouwen van marketeers opvallend laag is als het gaat om online vaardigheden. Minder dan de helft (48 procent) van de professionals, die zichzelf  ziet als digital marketeer, heeft het idee dat hij bedreven is in digital marketing. De meerderheid van de ondervraagde digital marketeers heeft geen formele training gehad in digital marketing en 82 procent van de professionals geeft aan dat zij het vak leren tijdens het uitvoeren van hun dagelijkse werkzaamheden.



Marketeers blijken ook weinig vertrouwen te hebben in de effectiviteit van de marketingcampagnes van hun onderneming. Slechts 40 procent van de ondervraagde marketeers denkt dat de marketingcampagnes effectief zijn. Wat betreft het specifiek meten van de effectiviteit van digital marketingcampagnes, is slechts 9 procent van de respondenten het volledig eens met de stelling dat zij er zeker van zijn dat digital marketing effectief is. Toch neemt de druk om de effectiviteit van marketing te meten toe: 68 procent van de respondenten heeft het gevoel dat zij onder druk staan om de ROI van marketinguitgaven te bewijzen.

 

"Marketeers worden geconfronteerd met een dilemma: ze weten niet zeker wat werkt en wat niet. Ze hebben het gevoel dat ze niet de juiste middelen hebben om de uitdagingen van digital marketing aan te kunnen en vinden het lastig om de veranderingen in hun vakgebied bij te houden. Wat nog lastiger is, is dat niemand hen kan vertellen hoe het allemaal werkt”, stelt Ann Lewnes, chief marketing officer bij Adobe. “Marketeers die lef tonen in hun digital marketingactiviteiten en investeringen, die verstandige risico’s nemen en die hun team trainen om de uitdagingen van digital marketing aan te kunnen, hebben een prima uitgangspositie om de kansen van digital marketing volledig te benutten.”

 

Een meerderheid van de respondenten (76 procent) is van mening dat marketing in de afgelopen twee jaar meer is veranderd dan in de voorgaande 50 jaar. 66 procent van de ondervraagde marketeers denkt dat ondernemingen niet kunnen overleven zonder een digital marketing benadering.

 

“Marketeers voelen de druk en begrijpen vaak goed wat ze moeten doen, maar hebben onvoldoende zelfvertrouwen om succesvol te zijn. Zij vinden het lastig om vooruit te kijken hoe creatieve en digitale strategieën zullen uitpakken, om de complexiteit te beheren en om de daadwerkelijke impact te meten. Hier komt bij dat marketing voortdurend verandert”, stelt David Edelman, global co-leader bij McKinsey Digital, McKinsey & Company. “Toch moet je meedoen om het spel te leren. De uitdaging is dat je je comfortabel gaat voelen bij het nemen van risico’s. Reserveer een deel van het budget, zo’n 10 tot 20 procent, en probeer nieuwe dingen uit.”

 

“Marktleiders erkennen dat digital mogelijk voor extra omzet kan zorgen. Marketeers moeten deze mogelijkheden zo snel mogelijk gaan benutten. De uitdaging is om angsten los te laten en aan de slag te gaan met het stroomlijnen van de producten en diensten zodat er kan worden ingespeeld op de online kansen door digitale programma’s te ontwikkelen, te meten en te optimaliseren”, stelt Yvonne Genovese, managing vice president, Marketing Leaders Research bij Gartner. “Het realiseren van positieve resultaten, zoals customer engagement, retentie en conversie zal snel de volwassenheid van digital marketing stimuleren.”

 

De onderzoeksresultaten tonen een interessante correlatie tussen sterke algehele performance en digital marketing volwassenheid. Respondenten werd gevraagd om de performance van hun onderneming te beoordelen met ‘goed’, ‘gemiddeld’ of ‘laag’. De data laten zien dat ondernemingen die goed presteren een twee keer zo grote kans hebben om ook een hoge waardering te krijgen voor volwassenheid van digital marketing (50 procent) dan gemiddeld of slecht presterende ondernemingen (25 procent). Marketeers noemen het bereiken van klanten als grootste uitdaging (82 procent), hierna komt de onzekerheid of campagnes werken (79 procent), het aantonen van de effectiviteit van campagnes (77 procent) en het inzichtelijk maken van de return on investment (75 procent).

 

De hierboven genoemde data zijn afkomstig uit een onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van Adobe. Het onderzoek werd ontwikkeld door onderzoeksbureau Edelman Berland en hierbij zijn 1.000 marketeers in de VS ondervraagd via een online vragenlijst. De data is verzameld tussen 26 augustus en 11 september 2013 door ResearchNow.

 

Voor meer informatie: bekijk de infographic, de animatievideo of lees het volledige onderzoeksrapport.

 

www.adobe.nl

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie