[Onderzoek] De Volkskrant meest onmisbare krant
19-11-2013 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 2915 | Tags:

De Volkskrant is het meest onmisbare merk in de categorie kranten van het onderzoek Onmisbare Merken 2013, waarin ruim 1.400 merken uit verschillende categorieën zijn onderzocht. Het onderzoek is voor het zesde jaar op rij uitgevoerd door het European Institute for Brand management, onder 1.000 Nederlandse consumenten. 29% van de respondenten geeft aan niet zonder de Volkskrant te kunnen, gevolgd door het AD met 22%.

 

De centrale vraag in het onderzoek luidde: ‘Welk merk wilt u absoluut niet missen?’ Ruim 1.400 merken zijn in het onderzoek meegenomen, verdeeld over 70 verschillende productcategorieën. Deze categorieën varieerden van dienstverleners, winkelketens, internetmerken en goede doelen tot consumentengoederen zoals frisdranken en kranten.

 

In de categorie kranten scoren de Volkskrant en het AD, nieuwsmerken van de Persgroep Nederland, het best. De Volkskrant staat op nummer 1 met 29%. Ofwel, voor bijna een op de drie ondervraagden is de Volkskrant een onmisbaar merk. Het AD staat op de tweede plaats; 22% van de respondenten zou het AD niet kunnen missen. De derde plaats is voor De Telegraaf en NRC Handelsblad, met beide 21%.

 

Over het onderzoek

De beschreven resultaten zijn afkomstig uit het onderzoek Onmisbare Merken 2013, uitgevoerd door het European Institute for Brand management. Het onderzoek is uitgevoerd middels een web-based vragenlijst, onder 1.000 respondenten. Centraal in dit onderzoek staat de zogenoemde onmisbaarheidsscore: het percentage respondenten dat het jammer vindt als een merk het komend jaar verdwijnt. Hoe hoger het percentage, des te meer de consument het merk onmisbaar vindt.

 

Over de Persgroep Nederland

De Persgroep Nederland is een toonaangevende en ambitieuze uitgever op het gebied van nieuws, opinie, cultuur, inspiratie, werk en ontspanning, met passie voor media. En bovenal passie voor onze lezers en website bezoekers. Dagelijks volgen en lezen zo’n 3,5 miljoen mensen onze nieuwsmerken (AD, de Volkskrant, Trouw en Het Parool

 

www.devolkskrant.nl  

www.persgroep.nl

 

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie