Forse omzetgroei Nederlandse digitale bureaus
18-07-2014 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 3908 | Tags:

De Nederlandse online industrie floreert. Branchevereniging Dutch Digital Agencies (DDA, voorheen bekend als PIBN) maakt vandaag de resultaten van haar jaarlijkse kengetallenonderzoek over het jaar 2013 bekend. Opvallend is de forse omzetgroei van maar liefst gemiddeld 16%.

 

De DDA leden waren in 2013 verantwoordelijk voor een gezamenlijke omzet van ruim 322 miljoen euro. Aan het onderzoek namen 66 van de 69 leden deel. De leden noteerden gemiddeld een winstgevendheid van circa 8% van hun omzet.

 

Het zijn cijfers die onderschrijven dat digitaal in het DNA van bedrijven begint door te dringen. Paul Manuel, voorzitter DDA, licht toe: "Online is voor onze klanten vaak het primaire verkoop- en marketing kanaal. De investeringen en de resultaten op het gebied van online blijven voorlopig groeien. DDA bureaus zijn een logische keus voor de verdere uitbreiding en professionalisering van het online kanaal."

 

"Onze leden hebben het geluk dat we als digital natives weten hoe we onszelf én onze klanten aanpassen aan veranderende omstandigheden. Het is aan ons om constant te vernieuwen en vooruitstrevende online oplossingen te bieden."

 

Dat bedrijven niet langer op zoek zijn naar een losse website of app maar kiezen voor langdurige strategische samenwerkingen met digitale bureaus is tevens terug te zien in de gemiddelde projectomvang. Deze steeg in 2013 met ruim 16%.

 

Met het groeien van de markt neemt ook de werkgelegenheid binnen digitale bureaus toe. Zo is het aantal FTE's met 8% gestegen ten opzichte van het jaar 2012. Ook de verwachtingen voor 2014 zijn gunstig: door de aanhoudende marktvraag vertrouwen de DDA leden op verdere groei.

 

Over Dutch Digital Agencies

 

DDA is in 2002 opgericht onder de naam PIBN door de directies van de grotere full service internetbureaus van Nederland. Het doel was om met de introductie van een reeks afspraken over interactieve dienstverlening, de wildgroei in de zich razendsnel ontwikkelende internetindustrie tegen te gaan. De reeks afspraken bevatte kwaliteitseisen, branche-uniformiteit, een gedragscode en het faciliteren van onderlinge kennisuitwisseling. Om dit te realiseren komen de aangesloten leden regelmatig bij elkaar om kennis uit te wisselen over onder meer de marktontwikkeling, transparantie en professionaliteit in de branche. Eind vorige maand werd bekend gemaakt dat de vereniging voortaan door zal gaan onder de naam Dutch Digital Agencies (DDA). 

 

 

www.dutchdigitalagencies.com

 

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie