[Onderzoek] GfK Trends in Digitale Media: TV op tablet met 50% gegroeid
19-12-2013 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 5912 | Tags:

Bijna een kwart van de Nederlanders kijkt TV via de tablet, dit is een groei van maar liefst 50% sinds december 2012. De TV-apps Uitzending Gemist, Youtube en RTL XL worden het meest gebruikt op de tablet, wat bevestigd dat video een grote trekker is voor online verkeer. Dit zijn enkele uitkomsten uit het onderzoek Trends in Digitale Media dat in december voor de zesde keer is gepubliceerd door GfK.

 

Kwart van Nederlanders kijkt TV via de tablet
Dankzij de groei van smartphone en tablet neemt het online kijken naar TV programma’s toe. Deze groei is het sterkst voor het TV kijken via de tablet vanwege het grotere scherm en de betere beeldkwaliteit. Dit blijkt uit ander onderzoek van SPOT. In een jaar tijd groeit het percentage weleens TV kijken via de tablet met 50%, van 16% naar 24%. De percentages via de laptop, de PC en de smartphone zijn daarbij stabiel gebleven. Voor laptop en PC rond de 30% en via de smartphone 8%.

 

Uitzending Gemist, Youtube en RTL XL Top 3 TV-websites en apps
Uitzending Gemist, Youtube en RTL XL zijn de populairste TV-websites van het afgelopen jaar. Dat video een grote online aantrekkingskracht heeft op consumenten komt niet alleen in de Top 10 van websites naar voren. De meerderheid van de top 10 meest gebruikte apps zijn ook video-gerelateerd, waarbij de eerder genoemde drie merken favoriet zijn.

 

VoD dienst Netflix grootste potentieel
Één op de drie Nederlanders gebruikt één of meerdere VoD diensten. KPN, iTunes en UPC worden het meest gebruikt. 10% geeft aan geen gebruik te maken van VoD diensten, maar hier wel interesse in te hebben. Netflix wordt het meest genoemd als potentiele toevoeging van het huidige aanbod dat men afneemt. Netflix kan hiermee in potentie even groot worden als KPN Interactieve TV.


Deze en andere relevante TV highlights van het Trends in Digitale media Onderzoek zijn terug te vinden in de beschikbare SPOT rapportage.

 

Onderzoeksopzet
Trends in Digitale Media is in 2013 voor de zesde keer uitgevoerd door GfK. Het onderzoek wordt mede mogelijk gemaakt door Cebuco, PMA, SPOT, RAB en KVB. De steekproef afkomstig uit het GfK online panel bestaat uit 1.008 Nederlanders van 13 jaar en ouder die gebruik maken van internet en is representatief voor deze groep (92% van de bevolking 13+).

 

Over SPOT
SPOT is het Nederlandse marketingcentrum voor televisiereclame. SPOT verzorgt informatie over televisie als reclamemedium, biedt services ten behoeve van adverteerders en vertegenwoordigt de belangen van de reclamebedrijven van de televisiezenders.

 

In SPOT participeren de volgende organisaties:
Ster, RTL Nederland, SBS Broadcasting, Discovery Networks, VIACOM, Sport1, Eredivisie Live, FOX International Channels Benelux , Disney Channels Benelux, ORN, AT5, Eurosport en NBCUniversal.

 

www.spot.nl

 

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie