[Onderzoek] Groupon: Nederlander met 177 euro cadeaubudget zuinig in Europa
25-11-2013 13:44:08 | Door: Nico Scherphuis | hits: 4627 | Tags:

 

 

Nederlanders kopen minder cadeaus voor hun naasten voor de feestdagen ten opzichte van Frankrijk, Duitsland, Italië, Polen en UK. In totaal kopen Nederlanders gemiddeld zes cadeaus,  terwijl de Engelsen met gemiddeld dertien cadeaus op een eerste plek staan. Per Nederlander wordt  gemiddeld 177 euro aan cadeaus voor de feestdagen uitgegeven. Vrienden en collega’s komen er het slechtst vanaf als het aan de Nederlander ligt. Slechts 4% koopt een cadeau voor zijn collega voor de feestdagen en 11% verrast zijn vrienden of buren met een cadeau. Zo blijkt uit onderzoek* van Groupon uitgevoerd onder 11.752 Europese respondenten.

 

Collega’s sluitpost op cadeaubegroting

Ondanks het effect van de crisis willen Nederlanders geen concessies doen wat betreft hun Sinterklaas- en Kerstinkopen. Zo spendeert meer dan driekwart (77%) van Nederlanders hetzelfde bedrag als vorig jaar aan cadeaus. Vooral op cadeaus voor familieleden wil 60% van de Nederlanders niet bezuinigen. Cadeaus voor vrienden (11%) en collega’s (3%) staan minder hoog op het prioriteitenlijstje. Ook zal een financiële meevaller er niet voor zorgen dat goede doelen extra gesteund worden tijdens de feestdagen, aangezien slechts 9% van de Nederlanders aangeeft dit geld te besteden aan een donatie voor het goede doel.  

 

Wie wat bewaart, die heeft wat

Wie wat bewaart, die heeft wat. Dit zal 42% van de Nederlanders denken die wel eens een eerder gekregen cadeau doorgeeft aan vrienden en familie. Dit weten zij echter goed te verbergen. Slechts 18% van de Nederlanders komen erachter dat zij een ‘tweedehands’ cadeau hebben gekregen. Spanjaarden hebben daarentegen een minder goede ‘pokerface’, want daar komt 37% erachter dat het cadeau is doorgegeven.

 

Inkoopstress?

Ons volk maakt zich niet zo snel druk als het gaat om inkopen voor de feestdagen. Slechts 19% van de Nederlanders maakt zich zorgen om het vinden van het juiste cadeau voor hun vrienden en familie. Wel vindt 47% van de Nederlanders het lastig om binnen het budget te blijven. Daarbij laat 19% van de Nederlanders het tot de laatste week voor de feestdagen aankomen als het gaat om het inslaan van de cadeaus. Voor 50% van de Nederlanders biedt Groupon dan ook een uitkomst aangezien zij hun aankopen uit tijdsbesparing kopen via de online aanbiedingssite. Speciaal voor de feestdagen heeft Groupon een online cadeaushop geopend.

 

*Het onderzoek is uitgevoerd door Groupon onder 11.752 Europese respondenten, waarvan 1939 afkomstig uit Nederland. Overige deelnemende Europese landen zijn Frankrijk, Duitsland, Italië, UK en Polen.

 

Voor meer informatie over Groupon of de online cadeaushop bezoek de website:

www.Groupon.nl

www.works.groupon.nl

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie