[Onderzoek] Initiative en Mediabrands Marketing Sciences: Écht leuke cadeaus geven met Sinterklaas en Kerst blijkt moeilijk
03-12-2013 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 5089 | Tags:

Media-adviesbureau Initiative en Mediabrands Marketing Sciences hebben de impact van Sinterklaas en Kerst onderzocht onder de Nederlandse bevolking en zijn gaan spitten in de motieven, bestedingen en het aankoopgedrag van de feestvierders.

 

We kopen meer dan we willen

Afgerond besteedt Sint- en Kerstvierend Nederland ruim 1,2 miljard euro aan cadeaus. Daarvan wordt in totaal 457,5 miljoen euro uitgegeven aan Kerstcadeaus. De Sinterklaascadeaus zijn goed voor 735 miljoen euro. Er wordt dus aanzienlijk meer gekocht voor Sint. Bijna iedereen (91%) neemt zich voor een maximumbedrag te besteden, maar dat voornemen wordt massaal losgelaten als men in de winkel staat of online bestelt: 81 procent geeft achteraf tóch meer uit.

 

We krijgen vaak wat we niet willen

Nog zo’n voornemen:  83 proicent geeft liever iets goeds dan heel veel goedkope dingen en 9 op de 10 mensen geven  alléén cadeaus waarvan bekend is dat het in de smaak zal vallen. Toch is dat lang niet altijd het geval: bijna tweederde van de ontvangers krijgt wel eens cadeaus die hij/zij helemaal niet wil. Dat zou dus betekenen dat jaarlijks tientallen miljoenen euro’s worden besteed aan spullen die mensen niet willen.

 

We kopen online, we oriënteren (ook) offline

En waar die cadeaus vroeger op de vliering belandden, komen ze nu op Marktplaats terecht om hun weg te vinden naar mensen die het wél een leuk cadeau vinden. Marktplaats is inmiddels een zeer belangrijk verkoopkanaal voor de feestdagen. Zo was er in oktober op Marktplaats 25 procent meer vraag en aanbod in speelgoed dan een jaar geleden. Dat is natuurlijk niet allemaal tweedehands aanbod, maar dat is wel een belangrijk deel van het totale aanbod. 42 procent Van onze steekproef geeft aan inderdaad tweedehands cadeaus aan te schaffen voor Sinterklaas of Kerst. Ook andere manieren van online kopen groeien stevig. 80 procent Koopt wel eens cadeaus voor de feestdagen bij online shops. Inspiratie voor cadeaus haalt men uit reclame op radio, outdoor, tijdschriften en TV. Opvallend is dat Facebook posts van vrienden hierbij tevens worden genoemd als één van de belangrijkste inspiratiebronnen. 

 

Sinterklaas is voor de rijken

Eén van de resultaten die het meest in het oog springt is dat mensen met hogere inkomens en mensen met een hoog opleidingsniveau eerder Sinterklaas vieren. Wellicht heeft dat te maken met het feit dat Sinterklaas een relatief duur feest is; per huishouden dat Sinterklaas viert wordt er namelijk 111 euro aan cadeaus besteed. Aan Kerst wordt gemiddeld 60 euro per huishouden uitgegeven (ongeacht of men het viert of niet). De mensen die beide feesten vieren geven ook nog meer uit, namelijk 106 euro voor kerst en 114 euro voor Sinterklaas.

 

De helft van Nederland viert beide feesten

Beide feesten zijn populair: 88 procent van de Nederlanders viert Kerst. Sinterklaas wordt door 56 procent gevierd; dat dit percentage lager ligt is logisch, omdat het natuurlijk vooral populair is onder gezinnen met (jonge) kinderen. 54 procent van de mensen viert de feesten allebei. We kunnen stellen dat wanneer men Sinterklaas viert, men in de meeste gevallen (97%) ook Kerst viert.

Wat is het zonde dat zoveel geld wordt besteed aan cadeaus die de ontvangers niet willen krijgen! Leuk voor Marktplaats… Maar waarom bestaan er nog zo weinig virtuele intelligente verlanglijstjes om deze tijdelijke behoefte te ondersteunen binnen webshops? Zodat je kunt zien wie wat wil en wie wat al heeft  gekocht? Het is maar een idee…

 

Over het onderzoek

Het onderzoek werd uitgevoerd middels eenonline vragenlijst (CAWI: Computer Aided Web Interviewing) onder 400 Nederlanders (representatieve steekproef van de bevolking) in week 48 in 2013. Het panel werd geleverd door MSI.


Over Initiative

Initiative is een global communications netwerk en onderdeel van Mediabrands Netherlands – de media holding company voor de full service mediabureaus Initiative, UM en BPN en de digitale specialistenbureaus Reprise, Cadreon en Spring Creek, met meer dan 6.500 communicatiespecialisten actief in 90 landen. Mediabrands is onderdeel van de toonaangevende The Interpublic Group of Companies (IPG), een van de grootste media-, marketing services- & communicatieconcerns ter wereld.

Bij Initiative Nederland zijn ruim 65 collega’s werkzaam voor bekende (inter)nationale merken als Burger King, Rabobank, Spa, PLUS Supermarkten, HEMA, V&D, Nederlandse Spoorwegen, Hispeed, PME Legend, PwC PricewaterhouseCoopers, Het Nederlandse Rode Kruis, de Bijenkorf, Kruidvat, ICI PARIS XL, Trekpleister, NVB Nederlandse Vereniging van Banken, Robeco, NCOI opleidingsgroep, HAK, Viacom, Malaysia Airlines, Pandora, Tiffany & Co, Patek Philippe en Ritter Sport.

Het RECMA Overall Activity Billings rapport 2012 laat zien dat het mediavolume van Initiative in Nederland met 15% is gegroeid. Dit groeipercentage ligt beduidend boven het marktgemiddelde van 9%, waardoor Initiative is gestegen naar een top 3 marktpositie. Daarnaast is Initiative Nederland in RECMA’s kwalitatieve rapport tot High Profile bureau benoemd. Deze ranking is gebaseerd op het sterke klantprofiel, succesvolle pitch-resultaten over de afgelopen drie jaar en de eerste helft van 2013, de diversiteit aan digitale diensten en momentum.


www.initiative.nl

 

 

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie