[Onderzoek] Intelligence Group: Driekwart Nederlandse organisaties heeft geen mobiele recruitmentstrategie
05-12-2013 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 4499 | Tags:

Een derde (33%) van de Nederlandse intermediairs geeft aan mobiele recruitmentstrategie te hebben. Dit ligt hoger dan het Nederlands gemiddelde (26%). Het overgrote gedeelte van de Nederlandse organisaties (74%) heeft nog geen mobiele recruitmentstrategie, maar geeft aan dat dit in 2014 wel belangrijker wordt dan het in 2013 was. Voor ruim een derde van de ondervraagde HR-professionals en recruiters wordt mobiel een focuspunt in 2014, ten opzichte van een kwart in 2013. Daarnaast geeft ruim 60% van de ondervraagden aan dat zijn/haar organisatie binnen drie jaar een mobiele recruitmentstrategie zal hebben. Dit blijkt uit onderzoek van Intelligence Group onder 121 HR-professionals en recruiters voor de Stichting 123Mobile.

 

Mobiel bezoek op carrièrepagina’s flink gestegen

Bijna de helft van de ondervraagden heeft geen idee hoeveel mobiele bezoekers de carrièrewebsite telt. Van degenen die het wel weten heeft een derde geen inzicht in wát mobiele bezoekers op de website doen. Om méér grip te krijgen op mobiele ontwikkelingen, zijn i.s.m. Maxlead additionele analyses gemaakt op diverse carrièrewebsites van Nederlandse organisaties. Hierin ontstaat een consistent beeld waarbij het mobiele bezoek (bezoek met smartphone of tablet) sinds 2011 flink gestegen is, van gemiddeld 5% naar 22%.

 

Mobiel solliciteren grootste uitdaging voor de komende jaren

Uit het onderzoek blijkt verder dat de mobiele bezoekers vooral vacatures lezen en extra informatie vergaren over de organisatie. Solliciteren doen zij nauwelijks omdat dit in de meeste gevallen nog niet mogelijk is. Mobiel solliciteren kwam in 0,8% van de gevallen voor. Vanaf 16:00 uur is te zien dat het desktopbezoek afneemt, terwijl het mobiele websitebezoek toeneemt. “Mobiel recruitment geeft werkgevers nieuwe mogelijkheden om talent te bereiken. De avond biedt een nieuw moment om te werven en extra mensen te bereiken”, aldus Geert-Jan Waasdorp, directeur Intelligence Group. “Aandacht voor de impact van mobiel evenals het aanbieden van de mogelijkheid om mobiel te solliciteren, geeft werkgevers een voorsprong in de ‘war for talent’”.

 

Verantwoording

De onderzoekresultaten zijn afkomstig uit een online onderzoek onder 121 HR-professionals en recruiters én additionele analyses van traffic van diverse carrièrewebsites. Alle resultaten worden op 13 december gepresenteerd tijdens 123Mobile, hét vakevenement over mobile en recruitment.

 

www.intelligence-group.nl  

www.123mobile.nl

 

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie