[Onderzoek] MarketResponse: Wildgroei online gebruikersaccounts - Nederlander wil eenvoud
07-11-2013 14:38:12 | Door: Nico Scherphuis | hits: 4432 | Tags:

Twee op de drie Nederlanders ergert zich eraan dat online overal verschillende inloggegevens aangemaakt moeten worden. Meer dan de helft (58%) van de Nederlanders vindt al deze verschillende inloggegevens voor websites lastig te onthouden. Dit blijkt uit onderzoek van MarketResponse, dat is gehouden onder Nederlanders van 18 jaar en ouder.

 

Veel onveilig gebruik
Een veelgehoord advies is om verschillende gebruikersnamen en wachtwoorden te gebruiken om risico's op misbruik te verkleinen. Echter, het merendeel van de Nederlanders slaat dit advies in de wind, toont het onderzoek aan. Zo geeft ruim 72% toe, wel eens (altijd, regelmatig of soms) eenzelfde gebruikersnaam en wachtwoord combinatie voor meerder websites te gebruiken. Daarnaast vergeet 82% vergeet wel eens (altijd, regelmatig of soms) zijn inloggegevens voor een website.

 

Behoefte aan eenvoud
Op steeds meer websites kan men tegenwoordig inloggen met social accounts. Denk bijvoorbeeld aan Facebook en Google die deze mogelijkheid bieden. "Behalve het gemak zien veel mensen de problemen met privacy en betrouwbaarheid, die deze accounts kennen", aldus Irwin Oedayrajsingh Varma, expert op het gebied van online identiteit en privacy en initiatiefnemer van het concept JanusID. "Per dag worden talloze internettransacties gedaan. Elke webshop, elk social media platform e.d. vraagt om persoonsgegevens Het aantal accounts en de onoverzichtelijkheid die daarmee gepaard gaat, groeit snel. Het belang voor bezoekers en aanbieders van websites om deze situatie te verbeteren is groot. De oplossing van JanusID is om gebruikers een account te laten kiezen, waarmee ze op een groot aantal websites eenvoudig transacties kunnen doen. Bijkomend voordeel is dat dit tegelijk privacy, vertrouwen en veiligheid op internet bevordert."

 

Het onderzoek toont aan dat bijna de helft van de Nederlanders (46%) wantrouwen voelt bij het afgeven van persoonlijke gegevens via internet. Daarnaast staat ongeveer eenzelfde deel (51%) wantrouwend tegenover het afgeven van financiële gegevens via internet.

 

Vooral voor ouderen mag het eenvoudiger
Ouderen ergeren zich meer aan het gebruik van verschillende inloggegevens voor verschillende sites dan jongeren. Zeven op de tien (72%) 55-plussers ergert zich aan verschillende inloggegevens. Onder de groep 18-34 ergert 62% zich hieraan. Daarnaast vinden vooral de 55-plussers het lastig om verschillende inloggegevens voor websites te onthouden (68% van de 55-plussers geeft dit aan).  

 

www.marketresponse.nl

 

Dit persbericht is gedistribueerd door ANP Pers Support

 

                                                                                                 Home

 

www.perssupport.nl/apssite/permalink/79095