[Onderzoek] Sanoma en GroupM onderzoeken tien mobiele campagnes
12-08-2013 07:57:17 | Door: Nico Scherphuis | hits: 4203 | Tags:

Over het effect van mobiele campagnes in Nederland is nog weinig bekend, terwijl het mobiele bereik enorm groeit. Marktleider Sanoma heeft daarom samen met GroupM een onderzoek naar tien mobiele cases opgezet. Zo willen beide partijen aantonen dat de mogelijkheden voor adverteerders en de impact op de consument op mobile devices een substantieel aandeel van het marketingcommunicatiebudget rechtvaardigen.

De onderzoeksopzet is inmiddels twee keer genomineerd door de IAB Europe Research Awards.

 

Tien mobiele campagnes worden onderzocht op effecten op de belangrijkste brandmetrics:
 
• Brand awareness & values
• Campaign recall & recognition
• Campaign appreciation
• Boodschapoverdracht
• Profiel van de bezoeker

 

Veelbelovend

Inmiddels is er één onderzoek uitgevoerd en lopen er momenteel twee. De eerste resultaten zijn veelbelovend: de herkenning van de ad is zeer hoog en de campagne wordt goed gewaardeerd.  Ook op andere metrics als boodschapoverdracht en imago-effect worden positieve resultaten geboekt.

 

Nieuwe meettechniek

Om het effect van de campagnes zo zuiver mogelijk aan te kunnen tonen, moet onderscheid gemaakt worden tussen een groep ‘exposed’ en een groep ‘unexposed’. Sanoma heeft daarvoor in samenwerking met Memo² en Adrime een unieke en nog niet eerder uitgevoerde meettechniek voor apps en de mobiele site ontwikkeld waarbij exposure daadwerkelijk wordt gemeten. Bezoekers van de app of mobiele site worden na vertoning van de uiting met een onderzoeksbanner benaderd en kunnen direct op hun mobiel de vragenlijst invullen.

Hierbij is rekening gehouden met de contactfrequentie: men is benaderd na 1, 2, 3, etc. confrontaties met de uiting. De werving op de mobiele site en middels de apps zelf wordt aangevuld met panelleden van Memo², om een check op representativiteit van de steekproef te kunnen doen.

Om zo veel mogelijk learnings op te kunnen doen, worden  campagnes van diverse aard (branding, activatie, location-based, etc.) geselecteerd voor het onderzoek.

 

www.sanoma.nl

www.groupm.nl

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie