[Onderzoek] StepStone: Bijna de helft werkzoekenden krijgt geen reactie op sollicitatie
25-11-2013 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 5581 | Tags:

43% van de Europese werkzoekenden hoort na een sollicitatie niets meer van het bedrijf waar ze gesolliciteerd hebben. Het niet communiceren van een afwijzing kan serieuze gevolgen hebben. Dit blijkt uit een onderzoek onder ruim 21.000 werkzoekenden van vacaturesite StepStone.

 

84% van de sollicitanten gaat negatief denken over de werkgever op het moment dat zij geen afwijzing ontvangen. Zij krijgen een negatieve associatie met het bedrijf. Dit is niet alleen slecht voor de employer brand van het bedrijf, maar ook voor de omzet van het bedrijf.

 

Maar liefs 60% van de werkzoekenden geeft aan dat ze bij geen respons op hun sollicitatie ook geen producten of diensten van een bedrijf meer zullen aanschaffen. Door als bedrijf de sollicitaties op een correcte manier af te handelen, kan dit voorkomen worden en hoeft het imago geen deuken op te lopen.

 

   

 

Mirjam Aardoom van StepStone Nederland zegt: ‘’Het sturen van een afwijzing is een absolute verplichting voor een recruiter. Het hoort er gewoon bij. Het maakt niet uit of dat nu een telefoontje is, een mail of een brief, maar het is een normale beleefdheidsvorm om wel iets te laten weten aan de kandidaat. Ook als deze wordt afgewezen. Bedrijven zijn zich nog niet altijd bewust van de invloed die een sollicitatieprocedure heeft op de perceptie van het (werkgevers)merk. Het koopgedrag van 60% van de sollicitanten wordt door deze nalatigheid beïnvloed, dit is behoorlijk. En dan hebben we het nog niet eens over de volgers van deze kandidaten die met 1 tweet zijn bereikt. ‘’

 

Het onderzoek van Stepstone is gehouden in zeven Europese landen: Oostenrijk, België, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Nederland en Zweden. Aan 798 organisaties werd hun mening gevraagd over wervingsprocessen en 21.262 werkzoekenden deelden hun ervaringen over het zoeken naar een baan.

 

Over StepStone
StepStone werd opgericht in 1996 en is tegenwoordig één van de meest succesvolle vacaturesiteondernemingen in Europa. StepStone, inclusief TotalJobs in het Verenigd Koninkrijk, beheert één van de meest gedegen onlinevacatureportals met meer dan 24,9 miljoen bezoekers en meer dan 290.000 vacatures per maand.

 

Alle activiteiten van StepStone zijn gericht op één hoofddoelstelling, namelijk de beste kandidaten zorgvuldig te matchen met de beste bedrijven. Meer dan 900 mensen in negen landen streven ernaar diensten van de hoogste kwaliteit te leveren aan al hun klanten, variërend van kleine lokale bedrijven tot grote internationale ondernemingen in alle bedrijfssectoren.

 

Naast de nationale StepStone-websites kunnen klanten ook gebruik maken van de internationale groep The Network voor het vinden van nieuwe medewerkers in meer dan 133 landen.

 

StepStone is onderdeel van Axel Springer Digital Classifieds

 

 
www.stepstone.nl

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie