[Onderzoek] Vertrouwen Persgroep lezers in hun nieuwsmerk versterkt advertenties
26-09-2013 16:30:07 | Door: Nico Scherphuis | hits: 3626 | Tags:

De Persgroep Advertising voerde in samenwerking met Ruigrok|NetPanel het Trust & Value onderzoek uit onder bijna 2.000 lezers en niet-lezers van het AD, de Volkskrant, Trouw en Het Parool. Hieruit blijkt dat lezers een sterke band hebben met hun nieuwsmerk. Ze vertrouwen het nieuws dat ze elke dag lezen. En dit vertrouwen heeft een positief effect op de waardering van advertenties, zowel in print als online. 

 

In het Trust & Value onderzoek is het effect gemeten van vertrouwen op ad likeability. Ad likeability is de mate waarin een consument zich aangesproken voelt door een advertentie. Ad likeability heeft een positief effect heeft op herinnering, overtuiging en merkimago. En is de grootste indicator van de relatie tussen het zien van een advertentie en daadwerkelijke aankoop.

 

Het onderzoek toont aan dat de ad likeability van een Friesland Campina advertentie én het merkimago positief worden beïnvloed door het vertrouwen dat lezers hebben in hun nieuwsmerk. Abonnees hebben een sterkere binding met hun nieuwsmerk dan niet-abonnees en hebben dan ook een hogere ad likeability. De advertentie van Friesland Campina wordt door hen beoordeeld als betrouwbaarder, geloofwaardiger, toegankelijker, dynamischer en aantrekkelijker. En zij geven vaker aan Friesland Campina als merk aan te raden aan anderen (ze hebben een hogere Net Promoter Score). Dit geldt voor zowel abonnees van de krant als frequente nieuwssite bezoekers.

 

Over het onderzoek

Het Trust & Value onderzoek 2013 is online uitgevoerd door Ruigrok|NetPanel onder lezers en niet-lezers van de titels van de Persgroep (de Volkskrant, AD, Trouw en Parool). In totaal hebben 1.900 deelnemers de online vragenlijst ingevuld. Het veldwerk heeft plaatsgevonden van 24 tot en met 29 mei 2013.

 

www.persgroep.nl   

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie