[Onderzoek] VIVA: Nederlandse vrouw is blij met haar lijf
10-07-2013 11:02:53 | Door: Nico Scherphuis | hits: 5596 | Tags:

De Nederlandse vrouw is blij met hoe ze eruitziet: bijna 60% geeft haar lijf als rapportcijfer een 7 of hoger. Dat blijkt uit het grote zelfbeeldonderzoek van weekblad VIVA onder 1050 vrouwen. Opvallend is dat slank niet langer de norm is. Het meest begerenswaardig zijn volgens 31% de curves van Beyoncé. Sportief à la Cameron Diaz scoort 28%. De fijngebouwde Kate Moss is voor maar 9% een voorbeeld.

 

Bikinistress
Hoewel slank zijn geen topprioriteit heeft, houdt haar uiterlijk de Nederlandse vrouw wel behoorlijk bezig: 35% is weleens jaloers als ze perfecte lijven in de media ziet en 9% zegt er zelfs een minderwaardigheidscomplex van te krijgen. Ook is het aanbreken van het bikiniseizoen voor veel vrouwen nog altijd een stressmoment: een op de drie baalt er dan van dat ze niet eerder naar de sportschool is gegaan om er een kilootje of wat af te crosstraineren. 16% gaat daadwerkelijk naar een fitnesscentrum om bikiniproof te worden, 40% probeert op een andere manier nog een vetrolletje of twee kwijt te raken.

 

Ogen het mooist
Veruit het meest tevreden is de Nederlandse vrouw met haar ogen (28%). Ook over haar haar (18%) en gezicht (17%) is ze positief en haar figuur als geheel (17%) kan er ook goed mee door. Minpuntjes zijn er natuurlijk wel. De drie B’s worden vaak genoemd als zorgenregio’s: 33% is het minst tevreden over haar buik. Benen scoren 23%, borsten 13%. Alle plussen en minnen tegen elkaar afwegend komt 60% echter tot de conclusie dat ze een positief zelfbeeld heeft. Aan haar lijf hoeft niets gesleuteld te worden vindt 40%, zelfs niet als ze zoveel geld had dat ze alles kon laten doen wat ze wil.

 

Photoshop-vrij
Het grote zelfbeeldonderzoek wordt gepubliceerd in VIVA 29, die vanaf 10 juli in de winkel ligt. De conclusie dat slank en perfect niet meer de norm zijn, wordt geïllustreerd door de bijbehorende bijzondere fotoshoot: 15 lezeressen (van maat 34 tot maat 56) poseren in bikini en showen daarbij alles zoals het is. Vetrollen, putjes, striae; er werd niets weggefotoshopt. “Ik ben wie ik ben,” zegt een van hen. “Wie het niet bevalt, doet maar lekker zijn ogen dicht.”

 

www.viva.nl

www.sanoma.nl

 

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie. Job postings gratis