[Onderzoek] Weber Shandwick: Politici en journalisten volgen op Twitter vooral elkaar
07-03-2014 14:32:50 | Door: Nico Scherphuis | hits: 4073 | Tags:

Tweede Kamer leden laten kansen liggen op Twitter - politici en journalisten volgen vooral elkaar - de breuk met de burger wordt door Twitter vooralsnog niet hersteld - trending op twitter nog niet trending in de Kamer

 

Dit blijkt uit de resultaten van een onderzoek onder Kamerleden en journalisten naar hun ervaringen met Twitter, uitgevoerd door communicatie en Public Affairs bureau Weber Shandwick. Kamerleden geven aan dat Twitter naast traditionele kranten het belangrijkste medium is voor hun dagelijks werk, maar zij gebruiken het met name om informatie te zenden en gaan, buiten verkiezingstijd om, vrijwel niet in gesprek met de kiezers.

 

Weber Shandwick onderzocht de waarde die Tweede Kamerleden en politiek journalisten aan Twitter hechten. De belangrijkste conclusies uit het onderzoek waren dat:

 

- Twitter het belangrijkste sociale platform: van alle Kamerleden is, 86% vindt Twitter het belangrijkste sociale platform voor hun dagelijkse werkzaamheden. Ook bij journalisten staat Twitter met 81,6% op nummer één. Opvallend is dat 'nieuwe' platformen zoals Instagram nog nauwelijks gebruikt worden door politici terwijl er wel een jonge kiezersgroep kan worden aangesproken.

 

- Kamerleden die zichzelf links van- en in het midden van het politieke spectrum plaatsen, hechten veel meer waarde aan social media voor hun dagelijkse werk dan zij die zichzelf aan de rechterkant van het politieke spectrum plaatsen.

 

- Twitter heeft de toekomst onder journalisten. Het is wellicht niet verrassend dat jonge journalisten meer gebruik maken van Twitter als inspiratiebron dan hun oudere collega's, maar toch zijn de verschillen opvallend. Ruim 86% van de journalisten tussen de 20 en 30 jaar geeft aan Twitter als inspiratiebron te gebruiken. Onder de groep tussen de 30 en 40 jaar ligt dit 20% lager en bij de groep tussen de 40 en 50 jaar is dit zelfs 30% lager.

 

- De invloed van twitter op het politieke debat: 60% van de dagelijkse Twitter gebruikers binnen de Tweede Kamer geeft aan dat zij het platform gebruiken ter voorbereiding van een politiek debat.

 

- Journalisten en Kamerleden geven aan vooral elkaar te volgen en volgen nauwelijks gewone burgers. Desondanks geeft een groot aantal van de Kamerleden wel aan Twitter belangrijk te vinden om met burgers in gesprek te treden (44%).

 

- Trending topics, maar niet in Den Haag. Vrijwel geen van de Kamerleden geeft aan trending topics te volgen. Ook gebruiken slechts 2 op de 10 journalisten Twitter om trending topics te volgen. Er lijkt dus een discrepantie tussen de interesse van burgers op Twitter en politici en politiek journalisten.

 

De resultaten uit dit onderzoek en voorbeelden uit de VS worden actief meegenomen in het advies voor onze klanten. Zowel de overheid, NGO's, maar ook commerciële partijen laten op dit moment kansen liggen op het gebied van effectief social media gebruik." aldus Jan Puts, Director Public & Regulatory Affairs.

 

www.webershandwick.nl

 

 

  Cross Media Congres | 14 mei 2014 | Amsterdam

 

  Cross Media Awards 2014 - Stuur jouw cases in!