[Onderzoek] Whizpr: Marketeers conservatief in inzet nieuwe social media voor bedrijfsmatige doeleinden
24-01-2014 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 5307 | Tags:

Facebook, Twitter en Linkedin zijn de meest gebruikte social media-platformen voor Nederlandse marketeers, zowel zakelijk als privé, blijkt uit onderzoek van PR- en social media adviesbureau Whizpr onder 100 Nederlandse marketeers. Dit is geen verrassende conclusie, maar het verschil tussen persoonlijke voorkeuren en het zakelijke gebruik van social media is wel interessant. Privématig gebruiken respondenten het liefste Facebook (88 procent), terwijl voor zakelijke doeleinden de voorkeur uitgaat naar Twitter, aldus 94 procent van de respondenten. De relatief nieuwere kanalen als Pinterest en Instagram worden door een derde van de respondenten wel privématig gebruikt, maar nauwelijks voor zakelijke doeleinden.

 

Privématig gebruiken de ondervraagden vervolgens het liefste Twitter (78 procent) en LinkedIn (78 procent). Voor zakelijk gebruik komt Facebook op een tweede plek met 81 procent. YouTube en Google+ worden door de helft van de respondenten zowel privématig als zakelijk ingezet.

 

 

Beeld vs tekst

Bedrijfsmatig delen marketeers met name tekstuele content (50 procent) en afbeeldingen (37 procent). Video wordt niet als favoriete soort content aangemerkt. Privématig geeft bijna de helft echter de voorkeur aan afbeeldingen. Tekst staat met 28 procent op een tweede plaats, gevolgd door video (16 procent). 

 

      

 

“Deze resultaten zijn geen verrassing voor ons. Wat ons echter wel verbaast, is dat professionals zich niet meer aanpassen aan de voorkeuren die zij zelf hebben als het gaat om de bedrijfsmatige inzet van social media. Niet alleen welke platformen zij inzetten, maar ook in type content”, aldus Willemijn Vader, creatief directeur van Whizpr. “Dat Facebook en Twitter de voorkeur hebben is duidelijk, maar waarom worden kanalen als Pinterest en Instagram op zakelijk niveau niet veelvuldiger ingezet? Beeld wordt steeds meer gewaardeerd door gebruikers van social media. En deze kanalen lenen zich daar goed voor. Daarnaast tonen andere onderzoeken aan dat deze kanalen het laatste jaar flink zijn gegroeid.”

 

Soort content

Bij het persoonlijk inzetten van social media heeft 43 procent aangegeven voorkeur te hebben voor informerende berichten, zoals actualiteiten, infographics en feiten. Daarnaast willen we privématig geamuseerd worden (33 procent) en geeft 18 procent de voorkeur aan inspirerende berichten. Activerende berichten, zoals oproepen of acties worden privématig minder gewaardeerd. Bedrijven delen vooral informerende berichten met hun doelgroep (65 procent). Een vijfde van de marketeers wil bedrijfsmatig zijn doelgroep ook nog wel amuseren of activeren met win-acties of uitnodigingen.

 

Waarom social media

Op de vraag waarom marketeers social media voor bedrijfsmatige doeleinden inzetten, geeft ruim 40 procent aan dat interactie aangaan met de doelgroep (engagement) de belangrijkste reden is. Voor een derde van de respondenten is dat brandbuilding. 18 procent zet social media in voor lead generation en slechts 6 procent gebruikt social media voor support.

 

“Ondanks dat dit onderzoek geen schokkende resultaten heeft opgeleverd, is de grootste vraag die bij ons opkomt ‘waarom passen marketeers hun zakelijk gedrag op social media niet meer aan op hun eigen voorkeuren’. Als engagement het doel is voor de inzet van social media, dan pas je je aan aan de voorkeuren van je doelgroep en waarom zouden die veel afwijken van de persoonlijke voorkeuren”, aldus Vader. “Mijn conclusie is dat een groot deel van de marketeers conservatief is in het gebruik van social media en dat er bedrijfsmatig meer geëxperimenteerd mag worden met opkomende kanalen waar beeld centraal staat. Daar ligt de behoefte van de nieuwe generatie. Ook kijken we daarbij kritisch naar onszelf*.”

 

*Op onze blog hebben we het proces beschreven rond de totstandkoming van dit persbericht en overige content op basis van dit onderzoek. Lees de reflectie hier

 

Over Whizpr

Whizpr is een PR- en Social media adviesbureau gespecialiseerd op het gebied van ICT en lifestyle. Whizpr is actief voor ruim 40 dienstverleners en producenten in marktsegmenten als computer hardware, bedrijfssoftware, consumentenelektronica, security, internet services, e-business, systeemintegratie, nieuwe media, outsourcing, telecommunicatie, storage, datakwaliteit en netwerken.

 

www.whizpr.nl

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie