Online bestedingen eerste kwartaal 2014 3,63 miljard euro
10-07-2014 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 7324 | Tags:

In het eerste kwartaal van 2014 hebben Nederlanders van 15 jaar en ouder 3,63 miljard euro besteed aan aankopen die gedaan zijn via het internet. Het online aandeel van de gemeten consumentenbestedingen ligt hiermee op 22%. Voor diensten ligt dit aandeel op 66% en voor producten is dit aandeel 11%. In totaal zijn er bijna 26 miljoen online aankopen gedaan. Dit blijkt uit cijfers van de nieuwe Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland, dat op kwartaalbasis wordt uitgevoerd door GfK en uitgegeven wordt door PostNL. Het onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van zo’n 2200 (web)winkels in Nederland.

 

Klik op de infogfrapgic voor een vergroting

 

Nederlanders doen in het eerste kwartaal bijna 26 miljoen online aankopen

Consumenten hebben in het eerste kwartaal van 2014 bijna 26 miljoen online aankopen gedaan. Dit betekent dat in totaal 5% van alle aankopen die binnen de totale retailmarkt van producten en diensten hebben plaatsgevonden via het internet is gedaan. Ruim drie kwart van deze online aankopen is afkomstig uit aankopen van fysieke producten, zoals kleding, telecom en speelgoed. Een kleine 6 miljoen online aankopen (23%) is te herleiden naar aankopen van diensten, zoals tickets voor attracties en evenementen, vlieg- en pakketreizen en verzekeringen.

In de bestedingen is een ander beeld terug te zien. Van de in totaal € 3,63 miljard online bestedingen (inclusief btw) is 58% afkomstig uit online aankopen van diensten. Hierbinnen zorgen de marktsegmenten losse vliegtickets en accommodaties (€ 700 miljoen) en pakketreizen (€ 677 miljoen) voor de grootste online omzet. Van alle online bestedingen is 42% afkomstig uit aankopen van fysieke producten. De dienstensegmenten genereren, in vergelijking tot de markten van fysieke producten, meer online omzet met minder online aankopen.

Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: “De nieuwste cijfers van online consumentenbestedingen tonen aan dat de impact van online bestedingen op de totale consumentenbestedingen veel groter is dan tot dusverre werd aangenomen. De impact en het aandeel van e-commerce in de Nederlandse economie, de e-GDP index, ligt daarbij in het eerste kwartaal op 4,83%.

In het nieuwe onderzoek vergelijken we online bestedingen van consumenten met de totale bestedingen, gemeten in de 18 marksegmenten en 106 product- en dienstencategorieën. We maken daarbij gebruik van de GOMSEC, de ‘Global E-commerce Standard for B2C E-commerce’, van de Europese koepelorganisatie Ecommerce Europe.”

 

Losse vliegtickets & accommodaties grootste segment in absolute online bestedingen

Consumenten geven in het eerste kwartaal van 2014 online het meeste geld uit aan losse vliegtickets & accommodaties. Media & entertainment is het grootste marktsegment in aantal online aankopen

(6,88 miljoen). Dit segment omvat ook muziekdownloads en betaalde apps.

Ook in online aandeel op basis van aankopen is het marktsegment losse vliegtickets & accommodaties het grootst: 76% van alle aankopen binnen dit segment is gedaan via het internet. Op basis van bestedingen heeft het marktsegment tickets voor attracties en evenementen het grootste online aandeel: 83% van alle bestedingen binnen dit marktsegment is afkomstig uit online aankopen.

 

76 procent van de Nederlanders koopt online in het eerste kwartaal

76% van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder heeft in het eerste kwartaal van 2014 één of meerdere aankopen via het internet gedaan. Dit komt neer op een totaal van 10,5 miljoen online kopers, van wie een kwart miljoen in het eerste kwartaal voor het eerst een aankoop via het internet heeft gedaan. Het aandeel van de Nederlandse bevolking dat wel eens een online aankoop heeft gedaan is inmiddels de 90% gepasseerd.

Van alle online kopers ooit is 90% (zeer) tevreden over online kopen. Het gemak om thuis op de bank producten of diensten te bestellen en de mogelijkheid om 24 uur per dag bestellingen te doen, worden gezien als de belangrijkste voordelen van het online shoppen. De helft van de online kopers in het eerste kwartaal van 2014 vindt het feit dat ze online bestelde producten van tevoren niet kunnen voelen of zien een nadeel van online shoppen.

Carlos Mendes Aguiar, Commercieel Directeur PostNL Pakketten: “Het toenemende aantal bestellingen toont aan dat de barrières van online kopen afnemen. Wij zien dat de sterke groei gerealiseerd wordt doordat het gehele bestel- en bezorgproces van alle gemakken is voorzien. De consument beslist hoe, waar en wanneer de aankopen geleverd worden. Dit kan sinds kort ook in de avond of voor 8.30 uur bij een PostNL pakketpunt.”

 

Historische trend vanaf het tweede kwartaal in kaart gebracht

Vanaf het eerste kwartaal van 2014 wordt de Thuiswinkel Markt Monitor volledig uitgevoerd door GfK. Voor de totstandkoming van de rapportage zijn verschillende GfK bronnen gebruikt. GfK heeft continu beschikking over marktgegevens en neemt deze als uitgangspunt voor de Thuiswinkel Markt Monitor. Daarnaast is een ad hoc consumentenonderzoek uitgevoerd.

Het resultaat is een totaalinzicht in de Nederlandse online consumentenmarkt, waarbij de online markt nu ook in relatie wordt gebracht met de totale markt van consumentenaankopen. Daarnaast biedt de vernieuwde Thuiswinkel Markt Monitor per marktsegment een overzicht van belangrijke kengetallen, zoals de gemiddelde online bestedingen per online koper en online aandeel binnen het totale marktsegment (op basis van bestedingen én aankopen). Ook wordt nu de groep 65-plussers meegenomen in het onderzoek. Dit biedt de Nederlandse e-commercemarkt nieuwe inzichten en aanknopingspunten voor strategische beleidsvorming.

Gino Thuij, GfK: “Het mooie aan de vernieuwde Thuiswinkel Markt Monitor is dat nu continu per sector kan worden gevolgd hoe het online aandeel zich ontwikkelt ten opzichte van het totaal, en zo ook verschillende sectoren goed met elkaar kunnen worden vergeleken."

Wijzigingen in de methodiek en in de definitie van de marktsegmenten zorgen ervoor dat een trendbreuk met de eerder gepubliceerde Thuiswinkel Markt Monitor door Blauw Research onvermijdelijk is en een vergelijking moeilijk te maken is. Trends op basis van de nieuwe opzet van de Thuiswinkel Markt Monitor zullen vanaf het tweede kwartaal beschikbaar zijn.

 

Opzet Thuiswinkel Markt Monitor

In de Thuiswinkel Markt Monitor wordt de totale Nederlandse consumentenmarkt in kaart gebracht. Het rapport is gebaseerd op continue consumenten datatracking, aangevuld met retailonderzoek en additioneel consumentenonderzoek onder netto 7.500 personen. Binnen de definitie van de totale online markt zijn alle persoonlijke en huishoudelijke consumentenaankopen inbegrepen, exclusief online gaming en online gambling. Bestelde artikelen die zijn geretourneerd en uiteindelijk dus niet zijn aangeschaft, vallen ook buiten deze rapportage. Op basis van de vastgestelde marktsegmenten kan een onderscheid worden gemaakt in producten en diensten.

Alle B2C aankopen van producten en diensten worden meegenomen in de Thuiswinkel Markt Monitor, ongeacht waar het product of de dienst gekocht wordt: thuis, op het werk, onderweg, in de winkelstraat of in de winkel (online instore via een tablet of zuil). De cijfers zijn inclusief BTW. De Thuiswinkel Markt Monitor wordt gesponsord door PostNL. PostNL is sinds januari 2009 hoofdsponsor van de Thuiswinkel Markt Monitor en maakt het mogelijk dat alle leden en business partners van Thuiswinkel.org een gratis exemplaar van de Thuiswinkel Markt Monitor ontvangen.

 

Over Thuiswinkel.org

Thuiswinkel.org is dé belangenvereniging voor webwinkels in Nederland en geeft het keurmerk Thuiswinkel Waarborg uit. Dit is het kwaliteitskeurmerk voor webwinkels en consumenten: online kopen bij betrouwbare webwinkels. Daarnaast is Thuiswinkel.org de kennis-, informatie- en netwerkplek voor online winkels en partners.

Alle leden van Thuiswinkel.org onderschrijven de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg. Onderdeel van deze gedragsregels zijn de Algemene Voorwaarden Thuiswinkel, die overeengekomen zijn met de Consumentenbond, onder auspiciën van de Sociaal Economische Raad (SER). Voor consumenten betekent dit dat de aangesloten leden zich houden aan alle relevante wet- en regelgeving voor verkoop op afstand. 

Thuiswinkel.org heeft als doel door middel van haar activiteiten het vertrouwen in online verkoop te bevorderen. Door middel van congressen, workshops, kennissessies, onderzoeken, webinars, round tables en andere activiteiten draagt Thuiswinkel.org bij aan de professionalisering van de branche. De vereniging telt inmiddels zo’n 2200 ledenen fungeert als spreekbuis voor de leden.

Wetgeving op het gebied van e-commerce wordt voor een belangrijk deel bepaald in de Europese Unie. Thuiswinkel.org participeert daarom als een van de initiatiefnemende partijen in Ecommerce Europe, de Europese koepelorganisatie voor webwinkels.

 

Over GfK

GfK biedt betrouwbare markt- en consumenteninformatie waardoor klanten betere beslissingen kunnen nemen. Over de hele wereld combineren meer dan 13.000 marktonderzoekexperts hun passie met de 80-jarige onderzoekservaring van GfK. Hierdoor is GfK in staat om wereldwijde inzichten te koppelen aan lokale marktinformatie uit meer dan 100 landen. Door gebruik te maken van innovatieve technologieën, zet GfK big data om in smart data. Hierdoor kunnen onze klanten hun concurrentievoordeel verbeteren en krijgen zij meer inzicht in de keuzes en ervaringen van hun consumenten. Er zijn drie vestigingen in Nederland: Amstelveen, Hilversum en Dongen.

 

Over PostNL

Wij zijn PostNL. We zijn een onmisbare schakel tussen de fysieke en online wereld. We hebben het grootste netwerk voor brieven, pakketten en e-commerce in de Benelux. Door combinaties van slimme netwerken en digitale toepassingen bieden we waardevolle oplossingen aan onze klanten. We leven in een wereld waar digitale toepassingen een steeds grotere rol in ons dagelijkse leven spelen. Deze diensten ontwikkelen zich snel. We benutten onze vindingrijkheid om steeds nieuwe manieren te bedenken om afzender en ontvanger te verbinden.

Als het eerste beursgenoteerde postbedrijf zijn wij een voorbeeld voor de rest van de wereld in het automatisch sorteren van brieven. Daarnaast speelt ons innovatieve pakkettennetwerk optimaal in op de wensen van de webwinkeliers. Buiten Nederland zijn we actief in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Italië, België en Luxemburg. Bij PostNL werken in totaal meer dan 59.000 mensen. In 2013 bedroeg onze omzet bijna 4,3 miljard euro.

PostNL hecht veel belang aan het ondersteunen van kennisinitiatieven die nodig zijn om de thuiswinkelmarkt verder te professionaliseren. PostNL heeft de ambitie om kennis over de e-commerce markt toegankelijk te maken ten einde samen met klanten en partners deze markt verder te ontwikkelen.

 

www.gfk.com/nl

www.post.nl

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media en marketingcommunicatie