Online mediaspecialist ToLocal start crowdfund campagne
23-07-2014 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 3569 | Tags:

ToLocal, het nieuwe online medianetwerk dat landelijke adverteerders koppelt aan lokale online media, is een crowdfundcampagne gestart. Via Collin Crowdfund willen oprichters Joost Merks en Frank-Paul ter Berg € 175.000,- ophalen om hun activiteiten versneld uit te breiden en zo optimaal te kunnen inspelen op de uitzonderlijke groeikansen voor online, lokaal adverteren.

 

ToLocal is het zusterbedrijf van het succesvolle To20, dat in 2010 werd opgericht door Joost Merks en momenteel marktleider is in de Benelux voor de online advertentiemarkt gericht op kids en jongeren. Met behulp van dezelfde technologie ontsluit ToLocal de lokale, online advertentiemarkt voor landelijke adverteerders. Frank-Paul ter Berg: “De nieuwe trend is ‘lokaal’ en ‘hyper lokaal’. De consument wil weten wat er in zijn straat, wijk of gemeente gebeurt en de lokale uitgever speelt hier - naast sociale media - een grote rol in. Landelijke adverteerders willen natuurlijk inspelen op deze ontwikkeling en de consument binden door hun lokale betrokkenheid online te tonen. Samen met de lokale uitgever zorgen wij ervoor dat de adverteerder de consument online, lokaal kan aanspreken. Exact op de plekken waar de adverteerder dat wil.”

 

Marktaandeel

De online, lokale advertentiemarkt is momenteel het snelst groeiende marktsegment binnen de totale advertentiemarkt. Naast twee grote landelijke uitgevers zijn vele honderden kleinere uitgevers actief in de markt. ToLocal bundelt de krachten van deze uitgevers en koppelt hen aan de mediabureaus waar het bedrijf – via To20 – al goede contacten mee heeft. Zo doelt   ToLocal op een fors marktaandeel van minimaal 30%. Joost Merks: “De groeikansen voor online, lokaal adverteren zijn uitzonderlijk op dit moment en wij willen dan ook als eerste speler in de markt optimale lokale dekking realiseren in heel Nederland.”

 

Groeikansen optimaal benutten

Via Collin Crowdfund wil ToLocal € 175.000,- ophalen in de vorm van een driejarige lening. Dit geld wordt primair besteed aan investeringen in technologie en het aantrekken van specialisten om de groeikansen voor ToLocal optimaal te kunnen benutten. Iedereen kan - na eenmalige en kosteloze registratie bij Collin - vanaf € 500,-investeren in ToLocal in ruil voor een rente van 8%. Voor investeringen vanaf € 2.000,- biedt ToLocal een extra beloning in de vorm van een jaarlijks terugkerende netwerkbijeenkomst met rondvaart door de Amsterdamse grachten. Merks: ‘Lokaal’ gaat over ‘samen doen’ en crowdfunding als financieringsvorm sluit daar wat ons betreft naadloos bij aan.”

 

Over de oprichters

Oprichters Joost Merks en Frank-Paul ter Berg beschikken over jarenlange ervaring in de mediasector. Merks is sinds 2007 mediaondernemer en oprichter van To20. Ter Berg vervulde sinds 1996 diverse management- en directiefuncties bij onder meer Reed Business, de Telegraaf Mediagroep en LokaalNieuws.net.

 

Over Collin Crowdfund

Via haar online platform slaat Collin een brug tussen investeerders die op zoek zijn naar meer rendement en ambitieuze MKB-bedrijven met een financieringsbehoefte. Bedrijven met een financieringsbehoefte van € 50.000,- tot € 2.500.000 kunnen terecht bij Collin. Waar mogelijk en opportuun werkt Collin daarbij samen met banken en accountants. Om zowel de investeerder als de ondernemer optimaal succesvol te laten zijn, is de screening uiterst zorgvuldig. Zo introduceerde Collin ‘Crowdfund Coaches’ die de ondernemer begeleiden in het proces. Ook na realisatie van de lening coördineert de Crowdfund Coach tussen de ondernemer en de investeerders die de lening verzorgden.

 

 

www.tolocal.nl

www.collincrowdfund.nl

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie