Online zichtbaarheid het wapen tegen stijgende winkel faillissementen
19-07-2013 19:21:11 | Door: Nico Scherphuis | hits: 4430 | Tags:

Brancheorganisatie Platform Detailhandel (BPD) voelt zich genoodzaakt de klopjacht te openen op illegale webwinkels *1. Dit zijn webwinkels die naast hun online activiteiten vaak in stilte ook een fysieke winkel of showroom hebben in omgevingen die volgens het bestemmingsplan niet geschikt zijn voor offline retail. Volgens BPD worden bestemmingsplannen omzeild wat zorgt voor oneerlijke concurrentie voor conventionele winkels.

 

Interpretatie van de wetgeving blijkt niet eenduidig. De ene gemeente in het zuiden van het land oordeelt dat webhandel op een bedrijventerrein gevoerd mag worden zolang er geen fysieke uitingen zichtbaar zijn (parkeerplaatsen, etalage, etc.). Echter, een andere gemeente in het zuiden oordeelt dat een webwinkel wel degelijk onderdeel is van de detailhandel. Op dat moment is het bestemmingsplan onmiddelijk van kracht en mag deze webwinkel niet actief zijn buiten de winkelgebieden.

 

Het lijkt dat BPD actie voert tegen haar eigen leden, omdat alle webwinkels in Nederland een verplichte bijdrage leveren aan het BPD van tenminste Euro110 per jaar *2. Webwinkeliers houden echter angstvallig hun mond uit angs voor repressailes van brancheorganisatie en gemeentes.

 

Door de vele verschillende interpretaties van oude wetgeving en ogenschijnlijk tegengestelde belangen gaan wetgever, lokale overheden en BPD voorbij aan wat er werkelijk aan de hand is in retail: een ontstuitbare opmars van online retail gedreven door een sterk veranderend consumenten gedrag.

 

Door die verandering van consumentengedrag gingen in mei nog een recordaantal van 800 bedrijven en instellingen in de offline retail failliet *3&4, in een dalende markt. Dat terwijl online retail in Nederland in 2012 met bijna 10% groeide tot bijna Euro10 miljard *5.

 

Offline retail heeft de uitdaging om óók online aanwezig te zijn. Een online winkel is niet alleen een extra omzetkanaal, maar vooral een orientatie-kanaal dat welhaast het belangrijkste onderdeel is geworden in het aanschaf proces van de consument. De indruk bestaat dat dit een kostbare, complexe exercitie is met lange aanlooptijd. Echter, verschillende leveranciers bieden al langer onderhouds-vriendelijke webwinkels aan op huurbasis vanaf Euro 40 per maand, waarmee iedere winkelier binnen 24 uur zijn online strategie kan opstarten. SEOshop is zo'n partij en verhuurt inmiddels software aan 3000 webwinkels. "Online zichtbaarheid is voor de detailhandel juist een kans in plaats van een bedreiging, niet alleen om meer omzet in Nederland te halen, maar ook als springplank naar internationale expansie", aldus CEO Ruud Stelder.

 

*1 http://www.emerce.nl/nieuws/detailhandel-opent-klopjacht-webwinkels

*2 http://twinklemagazine.nl/nieuws/2013/03/webwinkeliers-boos-om-hogere-hbd-heffing/HBD-130009-Algemene-Heffingenfo.pdf
 

*3 http://www.retailactueel.com/index.php/2013/06/10/aantal-faillissementen-detailhandel-stijgt/
 

*4 http://www.nu.nl/ondernemen/3523430/faillissementen-in-eerste-halfjaar-recordhoogte.html
 

*5 Europe B2C Ecommerce Report 2013: www.ecommerce-europe.eu 

 

www.getseoshop.com

 

Dit persbericht is gedistribueerd door ANP Pers Support  

 

                                                                                                 Home

 

http://perssupport.nl/apssite/permalink/76485