Opheffing dreigt voor oplage-instituut HOI
16-07-2014 23:00:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 2756 | Tags:

 

Opheffing dreigt voor HOI, het Instituut voor Media Auditing dat de oplagecijfers bijhoudt voor de meeste Nederlandse uitgevers. Onvrede over ondoorzichtigheid van de totstandkoming van de cijfers zou ertoe hebben geleid dat veel uitgevers hun abonnement hebben opgezegd. Volgend jaar zou het doek voor HOI al kunnen vallen.

 

De branche zou een gecertificeerde, transparantie nieuwe oplagemeting willen nastreven, waar niet per se een bestuurlijk apparaat als HOI voor nodig is, zo meldt vakblad Adformatie. De laatste jaren is er meer dan ooit discussie over de HOI-cijfers, met name door het bij elkaar optellen van print- en digitale oplagecijfers, terwijl die cijfers slecht vergelijkbaar zijn en vaak doubleren.

 

De media-organisaties NDP Nieuwsmedia en de Groep Publiekstijdschriften van het Nederlands Uitgeversverbond (NUV) zouden hun leden al hebben geadviseerd om hun HOI-abonnement op te zeggen. Naar verluidt heeft de helft van het aantal HOI-leden dat inmiddels gedaan, wat zeer waarschijnlijk betekent dat HOI in 2015 ophoudt te bestaan.

 

Een van de voorstellen is om de meting in het vervolg onder te brengen in het Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM), dat momenteel al printcijfers bijhoudt. Betrokken partijen benadrukken dat hun prioriteit is om betrouwbare, gecertificeerde oplagecijfers te behouden en wijzen op de effecten die voortschrijdende digitalisering op metingen heeft.

 

Sowieso worstelt de mediabranche met nieuwe vormen van bereiksonderzoek. Digitale oplagecijfers zijn niet eenduidig, waardoor 'gegoochel met cijfers' ontstaat, aldus onderzoeker Piet Bakker. Ook bij online bereiksonderzoek is men zoekende, getuige het opheffen van STIR en het DDMM-onderzoek dat daarvoor in de plaats kwam - maar nog in de kinderschoenen staat.

 

 

www.hoi-online.nl 

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media en marketingcommunicatie